L’atracció i retenció del talent, un repte per a la col·laboració d’universitats, administracions i empreses

04/07/2019 | SCP

•  curs-talent-universitats Universitat_Estiu_Curs_2_19DLL118_in

FOTO: Damián Llorens

L’expresidenta de l’Associació Europea d’Universitats (EUA) i catedràtica de la Universitat d’Aveiro, Helena Nazaré, ha impartit aquest matí la conferència inaugural del curs «El talent que necessiten les universitats. Retenir-lo, atraure’l i recuperar-lo» al Palasiet de Benicàssim, en el marc de la Universitat d’Estiu de l’UJI. Nazaré ha parlat sobre les oportunitats i reptes de la gestió del talent i ha destacat que la seua atracció i retenció «és un treball que les universitats no estan preparades per a fer a soles: només poden fer-lo en col·laboració amb les administracions nacionals, regionals i locals i amb les empreses».

Nazaré ha afirmat que les universitats «han de prendre’s molt seriosament aquesta tasca d’atracció i retenció del talent». En aquest sentit, ha parlat de la creació d’una estratègia específica amb suport de professionals al més alt nivell com una condició imprescindible per a l’èxit. L’expresidenta de l’EUA considera que la competició pel talent «és un dels problemes econòmics que defineixen el moment actual, marcat per la velocitat del canvi» i constata que les universitats competeixen no només entre si, sinó també amb les empreses.

«Per a la meua generació, el lloc de treball era determinant en la nostra vida; això ja no és així. Ara els joves volen saber què pot fer la universitat per ells, no només a l’inrevés». En aquest sentit, ha afegit que aspectes com l’estil de vida, la localització prop de grans ciutats o l’existència d’empreses importants en l’entorn són aspectes claus per a la captació i la retenció del talent. «La major part dels factors d’atracció no depenen només de les universitats», ha indicat Nazaré.

Motiu de preocupació

En l’acte inaugural del curs, la rectora Eva Alcón ha explicat que la gestió del talent «ens preocupa perquè sabem que en aquest tema ens juguem el futur de les nostres universitats, i perquè partim d'una situació que no és especialment bona». No obstant això, Alcón ha destacat que «les universitats sí que sabem el que volem: necessitem captar gent amb lideratge en la investigació; ens va la vida en això, perquè necessitem augmentar la qualitat de la nostra producció científica». La rectora s’ha preguntat si les universitats poden treballar en solitari en la captació dels millors estudiants o la retenció dels doctorands, i ha conclòs que «probablement no: haurem d'anar de la mà de les administracions».

D’altra banda, el director del curs, Francesc Michavila, rector honorari de l’UJI i conseller d’Educació de les delegacions permanents d’Espanya davant l'OCDE, la Unesco i el Consell d’Europa, ha subratllat l’actualitat del tema de la gestió del talent: «La generació de coneixement està molt vinculada al talent, i té un sentit global i social: el que fem en aquest tema tindrà un impacte». Així mateix, Michavila ha definit el coneixement com «una de les meues pàtries, perquè l’altra és Europa, i ambdues estan íntimament unides».

Al seu torn, l’alcaldessa de Benicàssim, Susana Marqués, ha donat la benvinguda als assistents i ha parlat de la paradoxa que suposa la situació actual: «ara formem als nostres joves per a després deixar-los marxar, i per això cal revertir eixa situació dissenyant noves estratègies per retenir tot eixe talent». En aquest sentit, Marqués ha constatat que «el nombre d'estudiants universitaris és el més alt de la història, i amb més dones que homes, però al mateix temps, els menors de 35 anys són els que més pateixen el tema de l'atur».

Imatges de la primera jornada

Directe de les conferències d'Helena Nazaré i Francesc Michavila (YouTube)