Alumnat de les universitats de Castella-la Manxa, Castelló i Girona guanyen els III Premis Càtedra FACSA d’Innovació en el Cicle Integral de l’Aigua de l’UJI

20/06/2019 | SCP

La Càtedra FACSA d’Innovació en el Cicle Integral de l’Aigua de la Universitat Jaume I de Castelló ha adjudicat els III Premis als Millors Treballs de Final de Grau, Final de Màster i Tesi Doctoral, en una aposta per incentivar el talent dels investigadors i investigadores i reconèixer la seua tasca dins de l’estudi del cicle integral de l’aigua.

Els guardons han recaigut en Sarai Díaz García de la Universitat de Castella-la Manxa en la categoria de tesi doctoral amb el títol «Comprehensive approach for on-line monitoring water distribution systems via state estimation related techniques»; Rubén Moliner Heredia de la Universitat Jaume I en la categoria de màster titulat «Desarrollo de un algoritmo de control de una estación depuradora de aguas residuales»; i Bàrbara Rosselló Gomila de la Universitat de Girona en la categoria de grau amb el treball «Avaluació de l’osmosi directa per al tractament d'aigües: concentració d'aigües residuals com a pretractament a la cèl·lula de dessalinització microbiana».

La tesi de Sarai Díaz ha abordat la implementació de les eines de monitoratge dels sistemes de distribució d’aigua (WDS) d’una forma integral on ha contemplat problemes en temps real que són motiu de preocupació per a la indústria del sector, com la calibració, la detecció de fugues o la identificació topològica.

L’objectiu del treball final de màster de Rubén Moliner ha sigut crear un algoritme de control d’una estació depuradora d’aigües residuals (EDAR) que permeta un major estalvi energètic i econòmic que els actuals mètodes de control. Per a això, ha usat tècniques de predicció de senyals, així com mètodes de control predictiu.

El treball final de grau de Bàrbara Rosselló ha estudiat el funcionament del procés d’osmosi directa per la concentració d’aigües residuals, amb la finalitat d’optimitzar el tractament posterior amb la cèl·lula de dessalinització microbiana.

El lliurament dels guardons tindrà lloc dijous 4 de juliol de 2019 a partir de les 11 hores a la Casa dels Caragols de Castelló de la Plana (C/ Major, 78) en un acte que centrarà la seua mirada en els actuals reptes de la gestió dels recursos hídrics, amb la participació del catedràtic de Fonaments de l’Anàlisi Econòmica de la Universitat d'Alcalá de Henares, Carlos M. Gómez, qui explicarà la necessitat d’incorporar la seguretat hídrica com a un objectiu d’estat per a donar resposta als desafiaments creixents de la gestió de l’aigua.

Carlos M. Gómez és director del Departament d'Economia de la Universitat d'Alcalá de Henares. És investigador associat de l'Institut Madrileny d'Estudis Avançats (IMDEA). Ha sigut professor de la Universitat de Califòrnia-Berkeley (1994 i 2000) i de la Universitat d'Oxford (2013 i 2014). És assessor de la Direcció General de Medi Ambient de la Unió Europea i ha treballat com a expert de Nacions Unides, el Banc Mundial i altres organismes nacionals i internacionals.

Des de l'any 2000 fins ara ha liderat una sèrie de projectes competitius de recerca dels plans nacionals d'I+D+I, del Setè Programa Marc de Recerca i del Programa H2020 de la Unió Europea. Té una àmplia trajectòria de recerca en economia del desenvolupament, del turisme, dels recursos naturals i el medi ambient.