L'experta en innovació educativa Karina Fuerte destaca la necessitat de donar resposta a un nou perfil universitari

17/06/2019 | SCP

El perfil de l'estudiantat universitari està canviant i ho farà més en els pròxims anys, per la qual cosa resulta imprescindible que les universitats s'adapten per a donar resposta a aquestes noves necessitats garantint aspectes com l'educació continuada al llarg de la vida i la docència en línia. Així ho ha ressaltat Karina Fuerte Cortés, de l'Observatori de Tendències en Innovació Educativa del Tecnològic de Monterrey (Mèxic), en la conferència d'obertura de les «III Jornades DIMEU: Dispositius mòbils en l'educació universitària. Eines de programari en educació secundària i universitat» que s'ha celebrat els dies 13 i 14 de juny en la Universitat Jaume I.

«La fórmula basada en "estudie, vaig a la universitat, trobe un treball per a tota la vida i em jubile" ja no s'aplica», ha assenyalat Fuerte, afirmant que avui dia cal actualitzar els coneixements per a seguir treballant, al que se sumen altres factors com el canvi industrial i l'augment de l'esperança de vida. L'educació contínua i en línia seran claus, i les universitats hauran d'atendre a un perfil d'estudiantat diferent. «Els estudiants anomenats "no tradicionals" són més majors, treballen a temps complet, no solen viure al campus, poden estar a càrrec de menors d'edat...» ha explicat. L'experta del Tecnològic de Monterrey ha assenyalat que la matrícula d'estudiants majors de 25 anys d'edat és una tendència ascendent a escala internacional.

«Per a enfrontar-se als reptes que suposa la quarta revolució industrial caldrà reinventar-nos», assenyala Fuerte. En aquest sentit, l'experta ha parlat de les denominades «credencials alternatives» que s'estan popularitzant com a forma assequible de demostrar als ocupadors els coneixements a través d'altres canals o mèrits que acrediten experiències d'aprenentatge diferents. Tant estudiantat com docents necessiten un sistema d'orientació modern sobre aquest tipus d'acreditacions, assenyala.

Finalment, Fuerte ha presentat el model educatiu del Tecnològic de Monterrey «Tec21» basat en un aprenentatge més flexible, de caràcter multidisciplinari i amb una metodologia més pràctica per a abordar reptes reals.

Les jornades han sigut inaugurades per Teresa Vallet, directora del Grup d'Innovació Educativa GIE-TEAM; Francesc Esteve, comissionat de la rectora per a la Coordinació del Gabinet i l'Impuls Digital; i Isabel García Izquierdo, vicerectora d'Estudis i Docència, que han destacat la importància de la innovació educativa a través de les eines de programari, com demostra el fet que les jornades arriben a la tercera edició amb una important assistència de professorat.

Les Jornades sobre Innovació Educativa estan organitzades pel Grup d'Innovació Educativa GIE TEAM de l'UJI, amb la col·laboració de la Unitat de Suport Educatiu (USE) i es dirigeixen a la comunitat de docents universitaris i de centres d'educació secundària. El seu objectiu és oferir suport al professorat en l'ús de les tecnologies com a recurs didàctic, donar a conèixer tendències educatives actuals que puguen ajudar el professorat a respondre a les necessitats de l'estudiantat i compartir experiències i casos de docents espanyols i internacionals, impulsant el treball cooperatiu mitjançant aquestes eines.

Imatges de l'acte