L'empresa de drons per a salvar i repoblar boscos IDIsostenibilitat entra a formar part d'Espaitec

17/06/2019 | SCP

Joan Esteban Altabella, doctor en Tecnologies Industrials i Materials per la Universitat Jaume I, és el responsable de IDIsostenibilitat, l'última empresa que ha entrat a formar part del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de l'UJI, Espaitec.

Joan Esteban Altabella, doctor en Tecnologies Industrials i Materials per la Universitat Jaume I, és el responsable d'IDIsostenibilitat, l'última empresa que ha entrat a formar part del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de l'UJI, Espaitec. Altabella va detectar durant la seua tesi doctoral que més de 26.000 milions d'arbres són pastures de les flames anualment. Aquesta situació està accelerant la desertificació i la pèrdua de flora i de fauna, a més d'incrementar escassetat d'aigua i d'alimentació.

Per a solucionar aquesta realitat, va crear el projecte IDIsostenibilitat, una iniciativa que té com a objectiu cuidar l'entorn natural a través d'una gestió sostenible i innovadora. Per a fer-ho possible, utilitza la tecnologia que ofereixen els vehicles aeris no tripulats (UAV), comunament coneguts com a drons. Aquesta innovació permet cuidar els boscos i recuperar de forma més eficient les zones degradades pels incendis, la proliferació de plagues i l'abocament incontrolat de residus.

Aquesta tecnologia té un impacte triple. D'una banda, permet reduir l'elevat risc d'incendis, una cosa especialment important en zones com la Comunitat Valenciana on anualment es calcinen més de 35.000 hectàrees, és a dir, la superfície ocupada per més de 800 estadis de futbol. D'altra banda, contribueix a potenciar el desenvolupament dels municipis de l'interior de Castelló, generant ocupació verda per a cuidar l'entorn natural. I, finalment, els drons ajuden a repoblar les zones afectades pels incendis mitjançant l'ús de llavors paletitzades que són llançades des de l'aire i que són capaços de germinar per si soles. «En aquesta línia, estem desenvolupant un dron d'estructura de fusta que és capaç de portar fins a 8 kg de llavors», afirma Wei Wei, tècnic expert en el desenvolupament de drons. «El desenvolupament s'està fent amb codi obert perquè tots els apassionats de la tecnologia del dron puguen desenvolupar sistemes semblants o aportar millores», conclou.

Aquest projecte va ser un dels guanyadors de la primera edició d'UJI Emprèn OnSocial, el programa d'emprenedoria social i tecnològica de la Universitat Jaume I. Amb els 10.000 euros rebuts de subvenció Joan Esteban Altabella va cobrir les despeses inicials de constitució i funcionament de l'empresa. A més, ha adquirit drons per a la vigilància i accessoris per al desenvolupament del prototip que empraran en la reforestació de zones afectades pels incendis.

«Participar en el programa UJI Emprèn OnSocial va ser molt important perquè ens va permetre madurar el projecte. Vam començar amb una idea de negoci bàsica que pretenia cobrir una problemàtica i vam finalitzar creant una empresa amb una base ja consolidada", ha explicat l'impulsor d'IDIsostenibilitat. «A partir d'ara, amb la nostra vinculació a Espaitec volem continuar rebent assessorament, crear sinergies amb altres empreses i potenciar el desenvolupament de línies d'investigació amb la Universitat Jaume I» ha conclòs.

Accedeix al vídeo presentació de l'empresa: https://youtu.be/ZwEiJfTPyys