L'investigador de la Universitat de Cantàbria Manuel de Jesús presenta a l'UJI una eina per a avaluar els efectes del canvi climàtic en projectes de recursos hídrics

10/05/2019 | SCP

•  seminari-hidraulica-facsa Catedra_FACSA_09-05-2019_19DLL25_in

FOTO: Damián LLorens

L'investigador Manuel de Jesús ha presentat a la Universitat Jaume I una eina que té importants aplicacions per a la gestió de sequeres, planejament urbà o hidrològic, entre altres. El professor de la Universitat de Cantàbria ha visitat el centre universitari castellonenc convidat per la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de l'UJI per a participar en el cicle «Dijous de Seminari».

Durant el seminari, l'investigador de l'Institut d'Hidràulica Ambiental de la Universitat de Cantàbria (centre de referència internacional en estudis hidràulics amb més de 140 investigadors i investigadores), ha explicat la metodologia que ells utilitzen per a incorporar el canvi climàtic i avaluar els seus impactes en projectes de recursos hídrics. Aquesta eina, que considera les prediccions climàtiques i els escenaris proposats pel panell IPCC, té importants aplicacions per a la gestió de sequeres, planejament urbà, planejament hidrològic, etc.

De Jesús ha assegurat que «els efectes del canvi climàtic no són un escenari a 30 anys, sinó que ja és notable el seu impacte. I la seua evolució, encara que lenta, s'està notant ja en molts sistemes». Els models a analitzar amb aquesta metodologia poden ser des de sistemes molt fitats com una conca hidrològica o un entorn regional o provincial, a casos majors com a estudis de país o regió supranacional.

La metodologia parteix d'un coneixement exhaustiu de l'escenari en un període històric prou llarg per a caracteritzar l'escenari actual. Amb això, es crea un model calibrat amb capacitat de predir els fets passats per a poder tenir certesa en les prediccions futures. A partir d'un model present de confiança, s'estudien els escenaris que proposa el panell IPCC per a l'evolució climàtica i l'estudi de l'afecció del sòl i el seu ús, realitzant diferents projeccions que permeten analitzar els efectes que es tindrà en el cas estudiat.

Les variables climàtiques més importants a tenir en compte en l'eina són la precipitació i la temperatura. L'adequació de la informació sobre aquestes variables climàtiques no és senzilla, sobretot en zones àmplies. A més, l'ús del sòl juga un paper molt important, i la seua classificació i homogeneïtzació és una de les fases amb major impacte en el model, amb una complicada metodologia d'anàlisi de l'evolució de l'ús en el futur. Amb el model calibrat, aquest se sotmet a les projeccions climàtiques a curt i llarg termini per a analitzar els efectes que es tindrà per l'evolució del clima.

Finalment, Manuel de Jesús ha assegurat que «la predicció dels cabals d'aigua és important, però també la predicció dels cabals de sediments, i com aquest últim pot reblir certes zones o erosionar unes altres. Això ens pot donar pistes sobre les possibles accions a prendre per l'efecte del canvi climàtic, com la reforestació, el dragatge d'embassaments o rius, etc.».

Aquest seminari s'engloba en les activitats de formació que organitza la Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua de l'UJI.

Més informació: www.catedradelagua.es

Imatges del seminari: https://www.uji.es/com/fotonoticies/arxiu/2019/05/jornada-catedra-facsa-09-05-2019/