L’UJI analitza la importància del cinema per a visibilitzar el col·lectiu LGTBI+ i aportar models i referents

13/05/2019 | SCP

•  cinema-lgtbi Jornada_LGTB_19DLL58_in

FOTO: Damián LLorens

La Universitat Jaume I ha celebrat per primera vegada una jornada dedicada al cinema LGTBI+ en la qual s’ha reflexionat sobre la representació d’aquest col·lectiu en l’àmbit audiovisual. La inauguració ha sigut a càrrec de Pilar Safont, vicerectora de Promoció Lingüística i Igualtat, i Rafael Ballester, degà de la Facultat de Ciències de la Salut i director de Salusex.

La vicerectora ha assenyalat que a l’UJI «un dels objectius prioritaris és atendre la igualtat en la diversitat afectivosexual perquè qualsevol persona se senta còmoda i inclosa». Per la seua part, Ballester ha afirmat que «fer accions com aquesta considerem que és una obligació moral. El cinema reflecteix la realitat, però també la construeix. És un producte cultural que ens pot ajudar molt i és una potent eina de canvi i transgressió».

A continuació, s’ha celebrat una taula redona que ha comptat amb la participació de Xavier Andrés Portell, professor de l'IES Politècnic de Castelló, coordinador de convivència i igualtat del centre, que ha realitzat la seua tesi doctoral sobre Almodóvar i la memòria queer; Naiara Martínez, tècnica d'Estratègia d'Igualtat en Diversitat Afectivosexual de l'UJI; i Joan Montesinos, cineasta i antic estudiant de l’UJI.

En la taula s’ha destacat l’important paper del cinema LGTBI+ perquè les persones tinguen models i referents, a més de donar visibilitat al col·lectiu i normalitzar-lo. En aquest sentit, s’ha comentat com el cinema més independent sí que ha optat per diferenciar-se i visibilitzar la realitat LGTBI+ en major mesura que la gran indústria. Així i tot, s’ha posat en relleu la gran invisibilització que existeix encara d’alguns col·lectius com ara el de lesbianes, amb una falta de referents femenins.

Pel que fa a les narratives, s’ha incidit en la importància de representar en el cinema LGTBI+ històries que vagen més enllà del fet de pertànyer a aquest col·lectiu. A més, s’ha comentat com el cinema pot ajudar en altres vessants, per exemple plantejant models per als pares i mares de persones LGTBI+.

Per a completar la jornada s’ha realitzat la projecció amb col·loqui posterior de la pel·lícula Théo et Hugo dans li même bateau aka Paris 05:59, i cinc curtmetratges: Three centimetres, de Lara Zeidan; Nomeolvides, de Ferran Navarro-Beltrán; Estigma de David Velduque; Después de verte, de Jesús Zambrana; i Corto sorpresa, de Xaho.

La jornada ha sigut organitzada per Salusex-Unisexsida, el Vicerectorat de Promoció Lingüística i Igualtat, la Unitat d'Igualtat i UJI Hàbitat Saludable.