Una exposició a l'UJI mostra les claus per a l'atenció primerenca i primària dels trastorns de l'espectre de l'autisme Organitzada per Asperger Castelló i el Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia de l'UJI, l’exposició pot ser visitada del 2 al 5 d'abril

02/04/2019 | SCP

En 2007, l'Assemblea General de les Nacions Unides va declarar per unanimitat el 2 d'abril com el Dia Mundial de Conscienciació sobre l'Autisme. Després de l'entrada en vigor de la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, es va designar aquest dia per a subratllar la necessitat d'ajudar a millorar la vida de les persones que tenen aquest trastorn perquè puguen portar una vida plena i satisfactòria. Des de llavors, organitzacions de tot el món dedicades a l'autisme, ara conegut com a trastorn de l'espectre de l'autisme (TEA), han col·laborat per a donar a conèixer aquest dia.

Asperger Castelló, en col·laboració amb el Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia de la Universitat Jaume I de Castelló, vol aportar el seu granet d’arena amb l'exposició «Els trastorns de l'espectre de l'autisme: claus per a l'atenció primerenca i l'atenció primària», que s'ha instal·lat al vestíbul de la Facultat de Ciències de la Salut.

L'objectiu de l'exposició és poder compartir amb els futurs professionals sociosanitaris informació bàsica, tant sobre els TEA com sobre el protocol de detecció, diagnòstic, atenció primerenca i primària d'aquestes persones. L'exposició pot ser visitada des del dia 2 d'abril, Dia Mundial de Conscienciació de l'Autisme, fins al divendres 5 d'abril.

L'exposició compta amb diversos panells informatius i un espai de lectura complementària anomenat «Biblioteca de referència». Quant als panells, hi ha una primera secció amb informació sobre el TEA; una segona sobre desenvolupament evolutiu típic i símptomes d'alarma; una tercera dedicada a la detecció, diagnòstic, atenció primària i atenció primerenca en el TEA; i una quarta orientativa per a famílies i professionals sanitaris.

Els materials dels diferents panells han sigut creats i coordinats per l'Associació Asperger Castelló en col·laboració amb Clara Andrés i Raquel Flores, professores del Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia. Així mateix, s'hi inclouen pòsters i tríptics creats per estudiantat del Màster Universitari en Psicopedagogia supervisats per les professores Ana Belén Górriz, Isabel Blanes i Clara Andrés des de les assignatures «Intervenció psicoeducativa en els TEA» i «Atenció primerenca», i Desirée Crespo, becària de col·laboració del departament.

A més, també es presenten materials i suports visuals de projectes de divulgació i sensibilització nous com «Sóc el teu pròxim pacient, una persona amb autisme», creat per Lourdes Martín, infermera del Servei d'Urgències de l'Hospital Universitari de Burgos i líder de l'equip multidisciplinari format per professionals d'urgències i personal tècnic de la Federació d’Autisme de Castella i Lleó i Autismo Burgos.

Finalment, en la zona de «Biblioteca de referència», l'estudiantat podrà consultar diferents manuals, guies de bones pràctiques, referències bibliogràfiques i enllaços en els quals podrà continuar ampliant els seus coneixements.