L'UJI posa en marxa un pla digital per guiar el seu procés de transformació tecnològica

18/03/2019 | SCP

•  pla-uji-digital Pla_UJI_Digital_DLL082-in

FOTO: Damián LLorens

El Menador espai cultural ha acollit la primera sessió de treball del Pla UJI digital, un pla que pretén guiar i promoure el procés de transformació digital de la Universitat Jaume I, amb un horitzó de futur. En la presentació han participat Eva Alcón, rectora de la Universitat Jaume I; Francesc Esteve, comissionat de la rectora per a la Coordinació del Gabinet del Rectorat i l'Impuls Digital, i Jordi Adell, director del Centre d'Educació i Noves Tecnologies (CENT).

La rectora ha explicat que, des de la seua creació, la Jaume I ha sigut una institució a l'avantguarda en l'ús de les noves tecnologies: «ací es va instal·lar, fa poc més de 25 anys, el primer servidor i cercador web d'Espanya, vam ser una de les primeres universitats a oferir un compte de correu electrònic a tot l'estudiantat, en adoptar un entorn d'Aula Virtual, o en impulsar l'administració electrònica, entre altres».

Alcón ha reflexionat sobre l'espectacular impacte social de la tecnologia: «les TIC han canviat la nostra vida privada, com ens informem o ens comuniquem amb familiars i amics, i també han tingut un gran impacte en les empreses i les institucions». En aquest sentit ha afirmat que «la Universitat Jaume I, està ben posicionada per a afrontar el "repte digital" però sempre podem millorar, i el factor clau ja no és la dotació de mitjans i l'accés a la tecnologia, sinó tenir els coneixements i les destreses suficients per a fer un ús efectiu d'aquesta tecnologia. És a dir, tindre, com a comunitat universitària, una adequada competència digital per atendre tots els reptes, obrir-se al món i donar resposta a les necessitats d'una societat complexa i canviant».

Per la seua banda, Francesc Esteve, ha explicat la necessitat de tindre una estratègia clara i engegar els processos necessaris per a formar una comunitat universitària digitalment competent, i ha detallat els objectius del pla UJI digital:
analitzar, de manera diagnòstica i participativa, el nivell de digitalització i competència digital de la institució; dissenyar accions formatives per a desenvolupar la competència digital dels diferents col·lectius universitaris (estudiantat, PAS i PDI); promoure accions de conscienciació entre la comunitat universitària sobre la importància de l'impuls digital a la universitat i desenvolupar accions de prospectiva en matèria de tecnologia educativa. Esteve ha posat l'accent en dos aspectes d'aquest pla: que ha de ser compartit amb la comunitat universitària i que inclourà idees i exemples d'altres plans de digitalització, d'institucions europees, i d'Universitats de referència en l'àmbit internacional.

Per la seua banda, Jordi Adell, ha explicat que el principal objectiu d'aquesta iniciativa és «reinventar la universitat pública de l'era digital» perquè «estem vivint un tsunami digital i les institucions i les empreses han de fer una sèrie de canvis per sobreviure a aquest sisme, que està canviant de forma radical la nostra societat». «Aquesta idea ja ha arribat a les universitats, està en la seua agenda, però el cert és que ningú sap massa bé com serà aquesta nova universitat transformada, d'ací la importància de desenvolupar un pla digital UJI» ha conclòs.

Més informació: https://www.uji.es/institucional/estrategia/plans/uji-digital/

Imatges: https://www.uji.es/com/fotonoticies/arxiu/2019/03/disseny-pla-uji-digital/