15/03/2019 | SCP

La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha demanat formalment a la ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, que alce el veto que el seu departament ha interposat a la petició de la universitat de Castelló de traure una oferta de 46 places d’estabilització i promoció de professorat, ja que «la situació actual, amb més de 140 sol·licituds en llista d’espera, és dramàtica i pràcticament única a tota Espanya». Segons ha assenyalat la rectora, la Universitat Jaume I té un greu problema de relleu generacional i estabilització del seu personal docent i investigador derivat de que molts dels seus títols s’han implantat o consolidat al llarg dels darrers anys, quan la crisi econòmica va impossibilitar que les universitat públiques pogueren traure places de contractació de personal més enllà de les derivades de les jubilacions.

Aquest creixement de l’UJI en la darrera dècada, unit a la joventut de la seua plantilla docent, ha donat peu a que en aquests moments hi haja un llistat amb més de 140 sol·licituds de promoció a les figures de professorat contractat laboral o titular. Davant d’aquesta situació, el Consell de Direcció de la Universitat Jaume I va buscar solucions imaginatives, com va ser la cessió per part de la Universitat Politècnica de València de les places no utilitzades de la seua taxa de reposició, que va ser aprovada per ambdues universitats a desembre de l’any passat. Aquesta opció no té cap cost addicional i ha estat valorada de manera positiva per part del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats.

No obstant això, la Direcció General de Personal i Pensions Públiques del Ministeri d’Hisenda i Funció Pública ha informat desfavorablement a la cessió de les places procedents de l’UPV. L’informe del Ministeri d’Hisenda interpreta, entre d’altres, que la proposta vulnera el principi d’autonomia universitària. La Universitat Jaume I no comparteix aquesta interpretació, donat que els màxims responsables de l’UPV i l’UJI fan la proposta i compten amb l’aprovació dels seus respectius Consells de Govern.

Alcón considera que el Govern d’Espanya té ara l’oportunitat de solucionar un problema molt greu que pateix la Universitat Jaume I, que ve derivat d’una herència d’anys de restriccions al sector públic i de la situació particular de joventut i creixement de l’UJI. Segons la rectora, «davant la situació actual proposem una solució molt senzilla i sense increment de cost per al sector públic, amb la finalitat de garantir la qualitat present i futura de la nostra docència i la nostra recerca». Per això, la rectora de la Universitat Jaume I confia que «la ministra Montero siga sensible a les nostres demandes i es puga alinear en la interpretació que es fa d’aquest tràmit des de l’UJI i des del propi Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats».