L'UJI afronta la recta final de la construcció del primer Centre d'Investigació en Robòtica i Tecnologies Submarines de la Comunitat Valenciana

05/12/2019 | SCP

La Universitat Jaume I aborda la fase final de la construcció del primer Centre d'Investigació en Robòtica i Tecnologies Submarines (Cirtesu) de la Comunitat Valenciana, que convertirà al campus de Riu Sec en un pol científic de robòtica aquàtica i permetrà avançar en aquest àmbit d'estudi de l'enginyeria i la computació amb aplicacions potencials en salvament, arqueologia, conservació de la biodiversitat, aqüicultura o indústria del gas i petroli. La rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, que ha visitat la nova infraestructura acompanyada d'una delegació acadèmica, científica i tècnica, ha destacat «el potencial d'aquesta innovadora instal·lació en els àmbits de la investigació i la formació així com les possibilitats que obri a la col·laboració amb altres entitats científiques com el CSIC».

El nou edifici consta d'una nau coberta de 450 m2 de superfície i la seua infraestructura més important serà un contenidor de grans dimensions. El tanc d'aigua tindrà dotze metres de llarg per huit d'ample, una profunditat de cinc metres i una capacitat de mig milió de litres, és a dir, la meitat d'una piscina olímpica. Una vegada finalitzades les obres, es completarà l'equipament i es passarà a la fase de proves prèvia a l'entrada en funcionament del Centre d'Investigació en Robòtica i Tecnologia Subaqüàtica, prevista per al segon semestre de 2020.

A més d'Alcón, també han participat en aquesta visita el vicerector d'Investigació i Transferència, Jesús Lancis; el vicerector de Campus i Vida Saludable, Rafa Mayo; la directora de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, Amelia Simó; el director del Laboratori d'Interacció i Sistemes Robòtics (IRS Lab), el catedràtic Pedro J. Sanz; els professors de l'UJI Sergio Chiva, Antonio Morales, Rosario Vidal i Raúl Marín; Ana Gómez, vicedirectora de Relacions Institucionals de l’IATS-CSIC Torre la Sal i José Miguel Cerdà, també de l’IATS-CSIC Torre la Sal i personal de l'Oficina Tècnica d'Obres i Projectes de l'UJI, encapçalats pel seu director, l'arquitecte José Pitart.

La rectora Eva Alcón ha situat aquest projecte com a «exemple dels avantatges de la col·laboració multidisciplinària en la investigació» i s'ha mostrat convençuda que «tindrà un efecte multiplicador en les sinergies entre diferents grups d'investigació i en la transferència de resultats aplicables a la robòtica submarina, la gestió i emmagatzematge d'aigua potable i el tractament de l'aigua depurada».

La creació del Centre d'Investigació en Robòtica i Tecnologies Subaqüàtiques ha sigut liderada pel catedràtic de Ciència de la Computació i Intel·ligència Artificial de l'UJI Pedro J. Sanz, director del IRS Lab. A més, ha comptat amb el suport dels grups d'investigació de l'UJI d'Enginyeria de Disseny, dirigit per la catedràtica Rosario Vidal, i de Fluids Multifàsics, coordinat pel professor Sergio Chiva, a més d'investigadors en aqüicultura de l’IATS-CSIC de Torre de la Sal.

El Cirtesu ha sigut cofinançat per la Generalitat Valenciana, a través del programa de subvencions per a infraestructures i equipament d'Investigació, Desenvolupament i Innovació (I+D+i), per la Unió Europea a través del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020 i per la Universitat Jaume I.

Aquest primer centre valencià d'investigació en robòtica i tecnologies submarines i el segon de tot l'Estat permetrà utilitzar vehicles submarins per a validar noves hipòtesis científiques abans de passar a escenaris reals en la naturalesa, com a fons marins, llacs, rius o embassaments. D'altra banda, s'investigaran tècniques per a millorar la construcció, gestió, emmagatzematge i sostenibilitat dels depòsits d'aigua. A més, es dissenyarà la mecànica necessària per a estudiar tècniques de generació i monitoratge de corrents aplicables a la millora de l'emmagatzematge i gestió de l'aigua, especialment pel que fa a la depuració.