El sector energètic avança cap a la descarbonització

16/12/2019 | SCP

La Càtedra BP de Medi Ambient Industrial de l'UJI ha celebrat aquest divendres a la Universitat Jaume I la jornada «El sector energètic enfront del Canvi Climàtic», en la qual han participat Pablo Matas, director europeu de Transició Energètica de BP; Joaquín Longares, delegat d'Iberdrola a la Comunitat Valenciana i Javier Rodríguez, director general de l'Associació Espanyola de Cogeneració (ACOGEN).

La reducció d'emissions netes de carboni és avui dia una demanda social, a més d'un dels principals objectius de les empreses del sector energètic i productiu. En aquest marc, en el qual a més Europa aspira a liderar la transició cap a un model més sostenible, BP, Iberdrola i ACOGEN han exposat la seva visió sobre com dur a terme aquest procés de descarbonització i quins són els principals reptes i oportunitats que comporta.

Per a BP, aquest repte és doble. D'una banda, continuar implantant mesures d'eficiència energètica i de reducció d'emissions en les seues plantes. D'altra banda, desenvolupar nous processos i combustibles, com l'obtenció de biogàs o syngas a partir de residus, o la producció de combustibles sintètics a partir de CO2 i hidrogen verd.

S'esperen també importants canvis en el sector elèctric, on actualment ja s'està veient un important enlairament de l'autoconsum i un creixement de la inversió en energies renovables. A més, des d'Iberdrola remarquen l'important paper que jugaran la digitalització de les xarxes, l'emmagatzematge d'energia a gran escala o l'electrificació d'alguns sectors industrials dins d'aquesta transició.

Per la seua part, la cogeneració és sinònim d'alta eficiència energètica i és a més una tecnologia clau per a Espanya, especialment en indústries calorintensivas com la ceràmica o la química. Des d'ACOGEN s'han presentat els valors i l'encaix de la cogeneració dins de l'esborrany del Pla Integrat d'Energia i Clima (PNIEC) 2021-2030 d'Espanya perquè la indústria continuï sent competitiva alhora que avança cap a la reducció d'emissions.

Aquesta jornada s'ha inclòs en el programa «Eix Castellana Verd» de la COP25, la Conferència de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic que se celebra entre els dies 2 i 13 de desembre a Madrid i a la qual està previst que assisteixin delegacions de 196 països. S'espera que aquesta trobada serveixi per a acabar de definir les regles de funcionament de l'Acord de París abans de la seva posada en marxa l'any vinent.

La Fundació Universitat Jaume I – Empresa ha col·laborat en l'organització d'aquesta jornada.

Sobre la Jornada: ‘El sector energètic enfront del Canvi Climàtic’

La Càtedra sorgeix per l'interès de BP Oil España i la Universitat Jaume I a proporcionar mecanismes per a facilitar la recerca i la divulgació en l'àmbit del medi ambient industrial, així com també acostar el món de l'ensenyament a la realitat de la indústria.

En el nostre compromís amb el medi ambient, volem contribuir al seu benestar amb accions destinades a disseminar el coneixement i a fomentar la consciència ambiental. Des d'aquí volem convidar a professors, investigadors i professionals de les empreses a col·laborar amb nosaltres.
www.catedrabpmedioambiente.uji.es