Estudiantat de l’UJI dissenya 13 videojocs inspirats en el canvi climàtic El Living Lab Planeta Debug, cofinançat per la Fundación Carasso, presenta a Menador els seus primers resultats

13/12/2019 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Estudiantat de la Universitat Jaume I (UJI) de Castelló ha presentat aquest matí a Menador espai cultural el disseny dels 13 videojocs inspirats en el canvi climàtic, una iniciativa que forma part de Living Lab Planeta Debug, cofinançat per la Fundación Daniel y Nina Carasso. Aquesta mostra de videojocs ha estat organitzada, a més a més, en el marc de l’Observatori de Canvi Climàtic patrocinat per l’empresa de gestió ambiental Fobesa, del grupo Gimeno. Nou d’aquests jocs estan basats en línies d’investigació de grups científics de l’UJI, mentre que altres quatre són de temàtica lliure i de caire educatiu.

El diàleg sobre videojocs -el qual ha tingut lloc el dia que finalitza la cimera de canvi climàtic de les Nacions Unides a Madrid (COP25)- ha comptat amb el suport del subdirector general d’Innovació Educativa de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, Jaume Pastor, el regidor d’Educació i Participació Ciutadana de l'Ajuntament de Castelló, Francesc Mezquita, i el director general de Fobesa, Juan Pablo Mateo. També han intervingut el responsable del Projecte de  Cultura Científica i Ciència Ciutadana de l'UJI, Lluís Martínez, el professor i investigador principal de Planeta Debug, Emilio Sáez, la professora i investigadora de l’UJI, Cristina Rebollo i la periodista de la UCC+i de l’UJI i investigadora, Maria Josep Picó.

Jaume Pastor ha subratllat el valor de la iniciativa Planeta Debug en l’àmbit de la innovació educativa «perquè implica l’alumnat del grau de videojocs a apropar-se a la sostenibilitat i perquè aposta per llenguatges específicament juvenils per transmetre cultura vinculada amb la ciència i el canvi climàtic». Alhora, Pastor també ha reflexionat sobre l’equitat en el control dels recursos naturals i la justícia social com a valors prioritaris per a transmetre a les noves generacions. Per la seua banda, Francesc Mezquita, considera que es tracta d’un projecte «molt engrescador, dels més innovadors de la ciutat de Castelló perquè aglutina tecnologia, educació, innovació i emergència climàtica». El regidor ha advocat per buscar sinèrgies entre «creadors de videojocs, indústria, institucions i acadèmia per tal de promoure els videojocs com una eina que ajude a promoure l’ecologisme i el coneixement de l’emergència climàtica als centres educatius».

Juan Pablo Mateo ha destacat el compromís de l’empresa de gestió ambiental Fobesa, del Grupo Gimeno, per l’educació ambiental, amb iniciatives com ara «la campanya La vida de las cosas, l’objectiu del qual és incrementar la conscienciació del públic infantil en el reciclatge dels residus domèstics, juntament amb el patrocini de l’Observatori de Canvi Climàtic de Castelló mitjançat un conveni amb la Universitat Jaume I perquè la nostra voluntat és implicar a la ciutadania en el repte del desenvolupament sostenible».

Lluís Martínez, qui ha intervingut en nom del vicerector d’Investigació i Transferència, Jesús Lancis, ha agraït el suport de les diverses institucions a Planeta Debug, alhora que el caràcter «col·laboratiu i interdisciplinar d’aquest projecte que té el valor d’atendre diversos tipus d’audiències». Emilio Sáez ha recordat que aquest Living Lab té tres claus fonamentals: «Impulsar processos més creatius per a la divulgació del coneixement científic; dissenyar potencials videojocs amb més impacte i que generen més motivació en els jugadors i, al mateix temps, aproximar el canvi climàtic a la societat amb vies més lúdiques».

 

Jocs Good Game

Nou grups d’investigació dels quatre centres de la Universitat Jaume I (UJI) han col·laborat amb estudiantat de tercer curs del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs per a inspirar la creació de jocs vinculats amb diverses línies de recerca en relació amb el canvi climàtic. Aquesta iniciativa, anomenada Good Game, està integrada en el Living Lab Planeta Debug promogut per un grup interdisciplinari d’investigadores i investigadors que compta amb el finançament del programa Art Ciutadà de la Fundació Daniel i Nina Carasso.

La línia d’acció Good Game està centrada en l’estudiantat universitari i consisteix que els estudis i experiments de nou grups de recerca servisquen d’inspiració perquè alumnes de tercer curs del Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs dissenyen jocs que puguen abordar diversos reptes vinculats amb l’escalfament global. Les assignatures implicades són Enginyeria del Programari, amb els professors Antonio Morales i Enric Cervera; Art del Videojoc, amb el professor Diego Díaz, i Disseny Conceptual de Videojocs, impartida per Emilio Sáez.

Aquest curs participen en Good Game els professors Leonor Hernández, del Grup de Fluids Multifàsics; Vicent Arbona, del Grup d’Ecofisiologia i Biotecnologia; Ivan Mora-Seró, del Grup de Semiconductors Avançats; Gladys Mínguez, del Grup de Recerca en Òptica; Vicent Baydal, del Grup d’Història i Dret Forals Valencians; María Ibáñez, de l’Institut Universitari de Plagues i Agricultura, Lucia Reig i María José Ruá, del Grup de Tecnologia, Qualitat i Sostenibilitat en l’Educació; Pedro Sanz, del Laboratori d’Interacció i Sistemes Robòtics i Conrado Martínez, del Grup Melanogén. Els videojocs dissenyats basats en aquestes investigacions són respectivament: Mission Ozono, Blooming Violent, The Lightbringer, NanoDoctor, Version 18, Overdose, Mr Coating, The Wayback i Last Sunlight,

Per últim, també s’ha incorporat al projecte Planeta Debug el professor Jordi Adell, amb l’assignatura optativa Fonaments per al Disseny de Videojocs Didàctics, on l’estudiantat de quart curs d’aquest grau està ideant jocs sobre canvi climàtic de tema obert, és a dir, no vinculats amb línies d’investigació. En aquesta línia s’han presentat avui els següents videojocs: Ortilen, Projecte, Politika i Jump & Contamine.

Alumnat d'Educació Primària del col·legi Àgora Lledó International School ha participat en la prova dels 13 videojocs instal·lats en una de las sales de Menador al llarg del matí. Aquesta experiència ha resultat molt enriquidora tant per a l'estudiantat com per als creadors dels jocs.

Sobre la Fundación Daniel y Nina Carasso

Creada en 2010, en honor a Daniel Carasso, fundador de Danone, i la seua esposa Nina, la Fundación Daniel y Nina Carasso desenvolupa la seua activitat a França i Espanya. El seu treball consisteix en acollir, donar suport, acompanyar i connectar a les persones que s'atreveixen a mirar i a construir el món de forma diferent en les seues dues línies de treball: l'Alimentació Sostenible i l'Art Ciutadà. La Fundación Daniel y Nina Carasso és una fundació Grant Maker (exclusivament finançadora d'iniciatives d'interés general), de patrimoni familiar, afiliada a la Fondation de France. És independent de qualsevol societat mercantil.

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions