Juan José Montoro situa el tècnic ceràmic «en el centre de la transformació digital»

07/11/2019 | SCP

El president de l'Associació Espanyola de Tècnics Ceràmics (ATC), Juan José Montoro, assegura que el sector ceràmic castellonenc, responsable de més del 90% de la producció de paviments i revestiments ceràmics a nivell nacional, «no té més remei que adaptar-se als grans i ràpids canvis que s'estan produint en el món per a poder continuar liderant la innovació i tenir un futur brillant». Un sector que, comparat amb altres indústries, és, segons Montoro, «un exemple camaleónico a l'hora d'assumir i adaptar-se als canvis. I a pesar que la indústria ceràmica és una màquina de complex engranatge, també té una gran capacitat de seguir el ritme dels temps».

Montoro ha realitzat aquestes declaracions en la inauguració oficial de la quinzena edició del Congrés Internacional del Tècnic Ceràmic que ha tingut lloc aquest matí en les instal·lacions de la Fundació Universitat Jaume I-Empresa (FUE-UJI) de Castelló sota l'epígraf «El tècnic i la transformació digital», i en la qual participen més de 200 persones entre professionals tècnics del sector ceràmic, responsables dels departaments d'I+D+i, tècnics i responsables de les àrees de gerència, màrqueting i producció de les empreses ceràmiques; així com professors, estudiants universitaris i d'escoles de cicle superior de ceràmica i de graus que segueixen l'evolució de les jornades en una sala contigua i per streaming. En l'acte inaugural també han participat la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón; el president de la Diputació de Castelló, Josep Pascual Martí; i la directora general del Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace), Júlia Company.

El president de ATC ha enumerat els reptes que ha d'assumir la indústria ceràmica, destacant, de manera molt especial, la transformació enérgetica i la transformació digital. «La transició energètica s'ha d'assumir com un desafiament en gran de la defensa del planeta. Un repte en el qual hem de saber triar correctament perquè en ell ens juguem molt tots, en competitivitat, sostenibilitat i subsistència. L'opció triada, haurà de desenvolupar-se amb transparència, lluitant contra interessos de poc recorregut i amb molta determinació». I la transformació digital s'ha d'afrontar «com la preparació al canvi, pas a pas, però de manera imparable de la incorporació de les noves tecnologies a tot el procés de producció i gestió. Hem de tenir una estratègia clara d'on es vol arribar per a triar les tecnologies correctes, per a implantar les eines que ens posin en l'avantguarda dels canvis i ens facin competitius en el món global». Això sí, Montoro situa al tècnic ceràmic «en el centre de la transformació digital del sector».

Per a Montoro, «la innovació ha de ser nostre leif motiv, i l'hem d'implantar en nous productes i noves funcionalitats. És el futur del nostre clúster ceràmic. Tot això amb una gestió cada vegada més eficient en cada àrea de l'empresa. I amb la convicció que les tecnologies vénen per a ser liderades per les persones i és aquí on més hem de treballar els tècnics per a trobar el nostre espai en aquests reptes de futur» i subratlla que l'estratègia de les empreses «no ha d'estar orientada només al present, sinó que ha de fer-se pensant en el futur».

A manera de conclusió, el president de ATC ha explicat que el sector ha d'esforçar-se «per fer una gestió més eficient i, sobretot, no perdre mai la nostra essència, perquè això és el que mantindrà viu el sector espanyol de la ceràmica: amb la seua experiència i amb el seu know-how» i ha puntualitzat que el futur real de la indústria ceràmica espanyola està «en les persones, els tècnics d'ara i les noves generacions».

Per la seua part, la rectora de l'UJI, Eva Alcón, ha destacat que la celebració del XV Congrés Internacional del Tècnic Ceràmic al campus de Riu Sec és «un motiu més per a enfortir la relació de la Universitat Jaume I amb el sector ceràmic». En la seua intervenció, Alcón ha subratllat que han de ser els tècnics ceràmics «els protagonistes de la transformació cap a una indústria 4.0» davant l'escenari de transformació empresarial per a guanyar competitivitat, per a això és clau «definir quin ha de ser el paper dels tècnics en aquest canvi i cap a on han d'evolucionar els perfils professionals». Finalment, s'ha compromès «com a universitat pública de Castelló a continuar escoltant les necessitats del sector i oferir allò que requereixi la indústria ceràmica per a formar als seus futurs tècnics, com estem fent amb la col·laboració del ITC, de la Fundació Universitat-Empresa i del Consell Social».

El president de la Diputació de Castelló, Josep Pascual Martí, ha qualificat la cita congressual de ATC com a «punt de referència de la innovació ceràmica a nivell mundial» i la la directora general del Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace), Júlia Company, assegura que la transformació del sector ceràmic al model 4.0 és «un repte imparable i l'Administració ha d'ocupar-se d'ella perquè ningú, ni empreses ni persones, es quedin al marge» al mateix temps que ha matisat que des del Ivace s'aposta per una tecnologia «amb rostre humà».