Els Premis Radio Castellón Cadena SER guardonen els investigadors de l’UJI Vicent Moliner i Pablo Serna

14/10/2019 | SCP

Dos guardons han recaigut en la Universitat Jaume I en gala dels XVI Premis Radio Castellón Cadena SER que s’ha celebrat l’11 d'octubre a l’Auditori i Palau de Congressos de Castelló. Concretament, s’ha premiat en la categoria de «Ciència» al catedràtic de Química Física, Vicent Moliner, i en «Joves valors» a l’investigador del Departament de Química Inorgànica i Orgànica, Pablo Serna. Els premiats han rebut en l'acte una escultura commemorativa creada per l'artista Marcelo Díaz.

Moliner, professor del Departament de Química Física i Analítica de l’UJI, ha realitzat múltiples estades d’investigació en universitats i centres d’investigació d’Espanya, el Regne Unit, Suècia, França o Polònia, a més de ser professor visitant en la Universitat Tecnològica de Lodz (Polònia, 2009) i en la Universitat de Bath (Regne Unit, 2017). És autor d’un llibre, vuit capítols de llibre i prop de 200 articles d’investigació en revistes com Nature Chemistry, Nature Communications, J. American Chemical Society, Proc. Nat. Acad. Sci. USA, Chemical Science, Angew. Chemie ACS Catalysis. En l’actualitat compta amb quatre sexennis d’investigació.

Dirigeix el Grup d’Investigació de Bioquímica Computacional de l’UJI, dedicat a la descripció computacional de fenòmens de catàlisi en sistemes biològics mitjançant mètodes que combinen la mecànica quàntica amb la mecànica molecular. L’objectiu del grup és el coneixement d’aquests processos a escala molecular i la seua aplicació, en col·laboració amb altres grups, en el disseny de nous materials per al seu ús en biomedicina o biotecnologia, com són nous agents farmacològics per inhibir l’activitat enzimàtica, o el disseny de nous enzims. En 2008, va ser guardonat amb el Premi ExpoQuimia R+D+i en la categoria de Biotecnologia. Moliner és avaluador de més de 30 revistes d’investigació i projectes d’investigació per a diverses agències d’avaluació nacionals i internacionals, inclòs l’European Research Council. És membre de la Reial Societat Espanyola de Química i del seu grup especialitzat «Química i Computació», de la Societat Biofísica d'Espanya, de l’American Chemical Society i Fellow de la Royal Society of Chemistry del Regne Unit.

Pablo Serna Gallén és alumne de doctorat del programa en Ciències, titolat del Màster de Química Aplicada i Farmacològica de l’UJI i graduat en Química per la Universitat Jaume I. Ha sigut guardonat en els Premis SusChem-Joves Investigadors Químics 2019, pel seu expedient acadèmic de grau amb una nota mitjana de 9,71 sobre 10. Així mateix, havia rebut el Premi Banco Sabadell al millor expedient acadèmic en estudis de Química 2018 que atorga el Col·legi de Químics de la Comunitat Valenciana i ha estat guanyador, dues vegades consecutives, del Premi de Divulgació Científica-Tecnològica de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals. També va obtenir a finals de l’any passat un àccesit en el XVII Certamen Universitari Arquímedes per la seua investigació «Ceràmiques de BaTIO3 dopades amb Eu(III): composició, elucidació estructural i propietats» tutoritzada per Héctor Beltrán Mir i Eloísa Cordoncillo Cordoncillo del Departament de Química Inorgànica i Orgànica de l’UJI.

A més també han estat guardonats el Museu d'Art Contemporani de Vilafamés, en la categoria d'Arts, dirigit per la professora d'Estètica i Teoria de les Arts de l'UJI, Rosalía Torrent, I i el Penyagolosa Trails, en la categoria d'Esports, dirigit pel professor de Geometria i Topologia de l'UJI, Tico Cervera. Tots ells han estat acompanyats pel vicerector d'Investigació i Transferència, Jesús Lancis, i la vicerectora de Cultura i Relacions Institucionals, Carmen Lázaro, qui també ha lliurat un dels premis.

En aquesta edició, el jurat dels Premis Radio Castellón ha estat integrat per Eva Alcón, rectora de la Universitat Jaume I; María Dolores Guillamón, presidenta de la Cambra de Comerç de Castelló; Sebastián Pla, president del Consell Empresarial castellonenc; Conrado Balaguer, advocat; Juan Carlos Navarro, responsable de Comunicació i Relacions institucionals de BP a Castelló, i els representants de Radio Castellón Cadena SER, Juan José Quesada, president; Fidel Gutiérrez, conseller delegat; Jesús López, director; i Alberto Suárez, periodista.