Agents socials analitzen a l'UJI la prevenció de riscos laborals des d'una perspectiva de gènere

15/10/2019 | SCP

• Jornades: «Mujeres, Trabajo y salud» (04/10/2019) dona-treball-salut Dones_Treball_Salut_19DLL11_in

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I de Castelló ha sigut la seu de la taula redona «Diferencial de sexe i de gènere en prevenció de riscos laborals: perspectives i propostes dels agents socials», emmarcada dins de les jornades «Dones, treball i salut», organitzades pel Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere Purificació Escribano el dijous 3 i el divendres 4 d'octubre.

Soledad Sánchez-Tarazaga, presidenta del Grup de treball d'empreses de treball temporal en la Comissió Nacional de Seguretat i Salut en el Treball, ha moderat una taula redona que ha comptat amb la participació de Marisa Baena, secretària de Salut Laboral de la Unió General de Treballadors (UGT) en matèria de prevenció de riscos laborals; Beatriz Cardona, tècnic superior de prevenció laboral en la Confederació Empresarial Comunitat Valenciana (CEV); i Daniel Patiño, secretari d'Acció Sindical, Salut Laboral i Medi Ambient de Comissions Obreres del País Valencià (CCOO PV).

Baena ha sigut l'encarregada d'arrancar la conferència mitjançant un breu vídeo en el qual es mostren situacions reals per les quals han de passar les dones en l'entorn laboral. La representant de UGT ha destacat que, malgrat els temps que corren i la demanda d'igualtat, en matèria de riscos laborals encara queda molt per fer «tot i els avanços legislatius en matèria d'igualtat efectiva, reconciliació familiar i de la implantació dels plans d'igualtat en les empreses».

«No vull fer una ponència pessimista, però encara no ha calat la perspectiva de gènere en la prevenció de riscos, ni per part de les empreses ni per les institucions públiques. No és del tot efectiva i el mercat de treball encara ofereix moltes diferències entre les realitats dels homes i les dones», ha afegit. Segons les dades oferides per Baena, la majoria dels contractes més precaris, fins i tot els que són alhora temporals i parcials, recauen sobre la dona, a més de trobar una segregació clara tant en el rang dels llocs de treball com en la retribució d'aquestos, sempre a favor dels homes.

La representant sindical ha volgut ressaltar la importància dels riscos psicosocials dins dels riscos laborals amb una perspectiva de gènere. En paraules de Baena: «La prevenció i l'avaluació dels riscos és clau, ja que una vegada estudiats i entesos podem passar a eliminar-los o minimitzar-los. Dins d'ells, és necessari posar èmfasi en els riscos psicosocials perquè existeix una certa reticència per part de les empreses a avaluar-los».

Per part seua, Beatriz Cardona ha subratllat la importància de l'educació per a pal·liar «un problema que és, en molts aspectes, cultural». Ha remarcat el gran paper de la prevenció educativa i la rellevància del sector: «Els estudiants són els futurs treballadors i treballadores, si des de la formació se'ls indica i informa sobre la realitat laboral amb perspectiva de gènere, potser en un futur aquest tipus de ponències serien diferents i més optimistes». La tècnic del CEV ha recordat diverses actuacions que està realitzant la institució valenciana dins del marc de riscos laborals amb el focus sobre la situació de la dona, destacant «un estudi sobre el futur del treball en la digitalització, del qual ja podem avançar que els problemes clàssics com la doble presència en àmbits laborals i familiars i els riscos psicosocials podrien minimitzar-se gràcies al treball a distància i a les nous canvis de l'economia digital».

L'últim a intervindre, Daniel Patiño, secretari d'Acció Sindical per part de Comissions Obreres, ha postil·lat: «L'any que ve es compleix un quart de segle de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, una trasposició d'una llei de la Directiva Europea que com no podia ser d'una altra forma ací hem arribat tard incomplint tots els terminis a l'hora d'harmonitzar la normativa que ens ve d'europea». En aquest sentit, després d'analitzar la forma de regulació en negociació col·lectiva clàusules en relació a la prevenció de riscos laborals amb més de 100 mostres de convenis sectorials, Patiño ha afirmat que es continua incomplint «de manera molt àmplia».

Encara que la majoria de les mostres analitzades destaquen per «un clar còpia i pega en la part declarativa, sense afegir contingut propi», el representant de CCOO ha declarat que sí que existeix algun cas en el qual es va més enllà, sobretot en empreses que aborden riscos en matèries d'embaràs i de lactància. No obstant això, adverteix: «La prevenció de riscos laborals en matèria de gènere ha d'anar molt més allà i ser molt més àmplia que la salut reproductiva. No és l'únic problema preventiu que podem abordar, cal tindre una visió més àmplia».

«Em crida molt l'atenció que, per exemple, només trobem un conveni de tots els analitzats que feia referència específica als equips de protecció individual amb perspectiva de gènere», ha afirmat Patiño. «Això és un oasi a la meitat del desert», ha apuntat el representant sindical, ja que el marc ha de ser molt més extens i existeix la necessitat «d'ampliar l'actuació per a poder intervindre en tota mena de condicions».

Per a concloure amb la taula redona, la moderadora Soledad Sánchez-Tarazaga ha recordat: «Podem tindre diversos punts de vista i posicions diferents, però tots hem de treballar amb un mateix objectiu. El diagnòstic ja fa temps que està realitzat, ara toca treballar per a això. És la responsabilitat de tots i totes». Finalment, dirigint-se als joves estudiants presents en les jornades, ha insistit en «la importància de no acomodar-se i prendre una posició activa».

Fotonotícia