L’UJI se situa entre les 150 universitats europees millor valorades en docència segons el THE Europe Teaching Rankings 2018

16/07/2018 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló se situa en la franja de les 126-150 millors universitats europees en el Times Higher Education Europe Teaching Rankings 2018, una nova classificació internacional centrada exclusivament en l’entorn de l’ensenyament, l’aprenentatge i els resultats de l’alumnat i que s’ha fet públic el 12 de juliol, i que situa l’UJI en el lloc 24 de les 42 universitats espanyoles participants.

La metodologia inclou 13 indicadors de rendiment centrats en quatre pilars fonamentals de l’acompliment: recursos, compromís, resultats i medi ambient, i set d'aquests indicadors inclouen els resultats de l’enquesta a l’estudiantat. En l’apartat de compromís es valora la relació de la institució amb el seu alumnat; en recursos es té en compte si el centre té capacitat d’impartir docència de manera efectiva; en la secció de resultats s’avalua si es generen productes apropiats per a l’estudiantat i en medi ambient, s’estima la diversitat de l’entorn i si és inclusiu.

En aquest sentit, el rànquing situa l’UJI com la setena universitat espanyola i la 43a europea en l’apartat d’engagement, un indicador que avalua el compromís efectiu amb l’estudiantat.

En l’enquesta realitzada a 30.000 estudiants de tot Europa (727 de la universitat pública de Castelló) es pregunten una sèrie de qüestions com ara el grau de participació de l’alumnat en els seus estudis, la interacció amb el personal docent, les oportunitats per a desenvolupar habilitats o els punts de vista sobre la qualitat dels serveis universitaris.

L’UJI supera la mitjana espanyola en totes les preguntes realitzades al seu estudiantat (601 de nacionalitat espanyola i 126 d’altres nacionalitats, més dones [490] que homes [237]). Destaca especialment en l’apartat de material acadèmic (llibres, laboratoris, biblioteca i material en línia), on obté una puntuació de 8.1 i en l’entorn acadèmic (aules, zones d’estudi i laboratoris), amb una puntuació de 8 sobre 10.

Altres de les àrees més destacades són l’oportunitat d’interactuar amb el personal docent (7.7), les ocasions de formació col·laborativa (7.6), la interacció social (7.3) o l’aprenentatge d’habilitats útils per al món laboral (6.9). A més, obté un 7.8 i un 7.6 en les preguntes de si recomanaria o tornaria a estudiar en la mateixa universitat.

La rectora de l’UJI, Eva Alcón, s’ha mostrat molt satisfeta per aquest nou reconeixement, que entén que «és el resultat del bon treball de tota la comunitat universitària, especialment del nostre professorat, que és molt valorat sempre en les enquestes d’avaluació realitzades per l’estudiantat». Així mateix, Alcón ha destacat que «per a l’UJI, el més important és el seu estudiantat, que és el que ens dóna raó de ser com a universitat, i continuarem treballant per a millorar aqueix compromís efectiu amb l’alumnat».

El rànquing docent europeu ha sigut elaborat pel setmanari Times Higher Education (THE), fundat en 2004, que per primera vegada realitza una relació de les millors universitats europees que imparteixen docència d’excel·lència. En la selecció, formada per 240 centres, s’han inclòs només les universitats membres de l’Espai Europeu d’Educació Superior i de l’OCDE (Organització de Cooperació i Desenvolupament Econòmic).

Times Higher Education Europe Teaching Rankings 2018: https://www.timeshighereducation.com/rankings/europe-teaching/2018