El nou Portal del Coneixement Obert de l’UJI compta amb més de quaranta mil documents en obert

02/05/2018 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló ha posat en marxa, coincidint amb el Dia del Llibre, el Portal del Coneixement Obert, un punt d’accés als diferents recursos en accés obert que genera la comunitat universitària: professorat, personal d’administració i serveis i estudiantat, i que també recull recursos externs en accés obert. El portal té la finalitat d’oferir des d’un únic punt d’entrada recursos i eines per a donar visibilitat al coneixement obert i fomentar el seu ús dins i fora de la universitat pública de Castelló.

El nou portal ha sigut presentat pel vicerector d’Investigació i Doctorat, Jesús Lancis, acompanyat pel director del projecte de Promoció del Coneixement Obert, Sergio Barrachina, el director de la Biblioteca, Vicent Falomir i l’arxivera, Lidón París. En la seua intervenció, Lancis ha destacat l’interès de la universitat per afavorir la difusió del coneixement en obert, especialment per raons ètiques amb la finalitat de retornar el que la societat inverteix en les universitats i per a donar més visibilitat al treball que es realitza.

Per la seua banda, Sergio Barrachina ha subratllat el compromís de l’UJI amb el coneixement obert, que s’estén de la institució a tots els treballadors i treballadores, per a crear un punt de trobada amb diferents recursos tant per a la docència com per a la investigació. El director de la Biblioteca, Vicent Falomir, ha recordat que l’UJI va ser una de les primeres a  sumar-se a la Declaració de Berlín en 2005 i ha comentat que el nou portal donarà més visibilitat al repositori institucional que l’any passat va registrar 1.200.000 entrades. Per últim, ha agraït al seu equip el treball realitzat, especialment a Rosa Gómez, que s’ha encarregat de la web, i a Lidón París, que ha fet la recopilació de la informació i els diversos recursos.

El compromís de l’UJI amb l’accés obert (open access) arranca en 2005, quan va signar la Declaració de Berlín, en 2005, a favor de l’accés obert, declaració signada per més de 550 institucions de tot el món. A més a més, en els estatuts universitaris s’estableix «afavorir la lliure difusió del coneixement creat per la comunitat universitària» així com «promoure, incentivar i facilitar la preservació i el lliure accés a les publicacions i a la producció intel·lectual del seu personal en el repositori documental institucional».

La majoria de recursos estan arxivats en el repositori institucional, que compta amb  el 78,5% del seu contingut en obert, però també n’hi ha en altres plataformes. El nou portal permetrà accedir amb un únic clic a tots els recursos, llocs on trobar imatges, publicacions, dades, etc., així com eines per a facilitar el treball d’investigació. El portal es completa amb notícies i informacions d’interès, que s’aniran actualitzant periòdicament, i les últimes publicacions en accés obert a l’UJI. Per últim, inclou un apartat de drets d’autor i llicències perquè a l’hora de reutilitzar els continguts, no s’oblide respectar les condicions d’ús.

El nou portal recull 43.175 documents, dels quals 8.917 són producció científica; 6.443 publicacions editades pel Servei de Comunicació i Publicacions i els diferents departaments, 12.000 documents patrimonials; 3.331 treballs acadèmics, 77 tesis doctorals i 651 recursos educatius. Hi ha enllaç directe al repositori, cursos i assignatures en obert (OCW), cursos massius online (MOOC), col·lecció «Sapientia», tesis doctorals, producció científica, revistes científiques, llibres, produccions audiovisuals, dades obertes, Arxiu Virtual Jaume I i Arxiu Digital de Castelló. Es completa amb una selecció de recursos en obert de llibres i materials docents, revistes i articles, imatges i audiovisuals, recol·lectors, directoris i repositoris, dades (institucionals d’investigació) i eines per a treballar amb dades i projectes d’investigació.

Portal del Coneixement Obert: http://www.pco.uji.es

Fotografies