L’UJI commemora el Dia Internacional de les Dones amb la lectura d'un manifest de la CRUE

07/03/2018 | SCP

La Universitat Jaume I, amb motiu de la celebració el 8 de març del Dia Internacional de les Dones, ha celebrat un acte que s'ha iniciat amb una performance poètica a càrrec de les actrius Núria Vizcarro i Laia Porcar i la música de M. José Pascual. A continuació, la vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, M. José Oltra, ha recordat totes les activitats que ha organitzat enguany l’UJI amb motiu del Dia Internacional de les Dones i ha animat la comunitat universitària a participar en aquestes i altres iniciatives similars. Finalment, Oltra ha fet referència al Manifest de les Acadèmiques.

Per a finalitzar, el rector de l’UJI, Vicent Climent, ha llegit el Manifest de CRUE Universitats Espanyoles, associació que agrupa 76 universitats públiques i privades d'Espanya.

En el manifest les universitats fan públic el seu compromís social amb la necessitat de continuar treballant per la igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en la comunitat universitària. «Desitgem manifestar el nostre ferm compromís d’eliminar tots els obstacles que encara impedeixen aconseguir la igualtat de gènere real i efectiva en la universitat, aconseguir una representació equilibrada de dones i homes en els diversos òrgans de govern i assolir una major visibilitat de les aportacions de les dones a la ciència. També desitgem reafirmar el nostre compromís amb l'eradicació de qualsevol forma de violència de gènere i la necessitat de seguir avançant en la conciliació de la vida laboral i personal. Les universitats han de ser promotores de la justícia social i integrar la perspectiva de gènere de manera transversal en totes les àrees de gestió, docència i recerca», s'ha assenyalat.

INICIATIVA EUROPEA

A més, CRUE Universitats Espanyoles s'ha sumat a una iniciativa impulsada per l'Oficina del Parlament Europeu a Espanya per a promoure la igualtat de gènere en tot tipus d'esdeveniments i debats públics. Mitjançant la signatura d'un protocol d'intencions, les institucions involucrades es comprometen a augmentar la participació de dones en conferències, seminaris o activitats de comunicació i a realitzar una auditoria anual que mesure el percentatge real d'expertes, amb l'objectiu de millorar aqueixes xifres cada any. Segons les últimes dades d'EU Panel Watch, les dones van representar tan sols el 33% dels experts convidats als debats, conferències i seminaris públics organitzats a Brussel·les durant l'any 2016.

Les entitats signatàries promouran, a més, una campanya institucional en les seues pàgines web i xarxes socials amb l’etiqueta #DóndeEstánEllas. El manifest subscrit destaca que «la lluita per la igualtat de gènere és un repte urgent que requereix mesures concretes i proactives que afavorisquen la igualtat d'oportunitats entre homes i dones». Encara que el Tractat de Roma i la Carta de Drets Fonamentals de la UE van consagrar la igualtat entre homes i dones com un dels principis fundacionals de la Unió Europea, la bretxa salarial segueix sent una realitat (les dones guanyen un 16,3% menys que els homes) i, a més, elles se segueixen topant amb un sostre de vidre a l'hora d'aconseguir llocs de gestió i lideratge.

Fotografies | Vídeo de l'acte (Facebook Live)

Manifest