La Càtedra Reciplasa de l’UJI presenta les activitats per a 2018 amb premis i concursos per a l’alumnat com a novetat

08/02/2018 | SCP

•  catedra-reciplasa Memoria_Cat_Reciplasa_18DLL08_in

FOTO: Damián Llorens

La Càtedra Reciplasa de Gestió de Residus Urbans de la Universitat Jaume I ha presentat avui al Menador espai cultural la memòria de les activitats realitzades durant l’any 2017 i el programa d’activitats previstes per a 2018.

En l’acte ha participat el rector de l’UJI, Vicent Climent; la presidenta de Reciplasa i vicealcaldessa de Castelló, Ali Brancal; el vicerector d’Economia i PAS de l’UJI, Miguel Ángel Moliner; el director de la Càtedra Reciplasa i catedràtic de Química Analítica, Félix Hernández; el director tècnic de Reciplasa, Fernando Albarrán, i el catedràtic de Projectes d’Enginyeria i director d’un dels contractes d’investigació, Antonio Gallardo.

El rector de l’UJI ha mostrat la seua satisfacció pels resultats obtinguts per la Càtedra i ha destacat «la importància de fer aquest rendiment de comptes a la societat per part de les institucions que la conformen». En aquest sentit, ha agraït la col·laboració de Reciplasa i la confiança dels ajuntaments que participen en la Càtedra perquè «el compromís de les institucions pel medi ambient i la sostenibilitat ha de ser inequívoc. Hem de donar exemple i amb aquesta Càtedra ho fem a través d’accions de difusió, formació, conscienciació i investigació», ha assenyalat.

Per la seua part, Ali Brancal ha assenyalat que els residus són un problema que afecta directament a les persones i la Càtedra és una via per a ajudar a solucionar part d’aquesta problemàtica. «Aquesta Càtedra és una forma d’aplegar millor a la ciutadania i implicar-la en aquest tema i pensem que anar de la mà de l’UJI sempre és una garantia d’èxit i de qualitat», ha afirmat la presidenta de Reciplasa.

A continuació, el director de la Càtedra ha fet un repàs de les activitats realitzades en l’any 2017. Concretament, la Càtedra ha participat en la fira FirUJIciència, per tal de conscienciar l’estudiantat sobre el reciclatge en l’àmbit domèstic; ha organitzat dues taules redones sobre gestió de residus urbans al Menador i a Ecofira a València, i ha realitzat visites a la planta de tractament de Residus Sòlids Urbans a Onda i al Centre de Desenvolupament d’Energies Renovables (CEDER) a Soria.

Així mateix, Félix Hernández ha presentat les activitats previstes per a l’any 2018 que inclouen com a novetats la convocatòria dels Premis Càtedra Reciplasa als millors treballs de fi de grau (TFG) i fi de màster (TFM) de l’àmbit de la gestió de residus i/o medi ambient, així com el concurs «Què fem amb el fem» de maquetes, còmics, vídeo i relats, dirigit a estudiantat de Primària. Dins de les activitats previstes, també s’organitzaran conferències sobre gestió sostenible dels residus urbans i es realitzarà una visita al Centre d’Investigacions Energètiques, Mediambientals i Tecnològiques de Madrid (CIEMAT) per a establir vies de col·laboració.

Així mateix, es donarà continuïtat als dos contractes d’investigació que s’estan duent a terme, dels quals s’ha signat en l’acte la seua renovació. Els treballs d’investigació són «El CSR producido a partir de rechazos de la planta de tratamiento mecánico-biológica de Onda: Estudio de la variación anual de la composición del rechazo», realitzat pel grup d’Enginyeria de Residus INGRES, i «Investigación de contaminantes orgánicos en aguas del entorno de la planta de tratamiento de residuos sólidos urbanos del término municipal de Onda», dut a terme per l’Institut Universitari de Plaguicides i Aigües IUPA.