13/12/2017 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló ha finalitzat les obres de construcció de la primera fase de la Facultat de Ciències de la Salut. Aquesta fase, que està integrada per tres dels cinc mòduls que constituiran aquest centre, té una superfície construïda de més de 12.000 metres quadrats i ha suposat una inversió de més de 21 milions d'euros. No obstant això, el projecte podria quedar «empantanegat» si la Generalitat Valenciana no es compromet a aportar el finançament necessari per a poder licitar els dos mòduls pendents, segons ha advertit el rector de l’UJI, Vicent Climent, qui ha assegurat que «Castelló corre el risc de quedar-se solament amb mitja Facultat de Salut, o dilatar en el temps la seua finalització. Qualsevol de les dues opcions seria un evident fracàs tant per a la Universitat com per a la societat de Castelló». La construcció dels dos mòduls pendents suposaria una inversió de 13 milions d'euros, que l’UJI podria assumir si la Generalitat Valenciana manté el seu compromís d'abonar a les universitats les quantitats pendents del deute antic, una situació que ara mateix no està garantida.

El rector de l’UJI, Vicent Climent, ha visitat recentment l'edifici al costat del president i al vicepresident del Consell Social, José Luis Breva i Carlos Cabrera; membres del Consell de Direcció, directors dels centres i degans; responsables dels estudis de Ciències de la Salut; tècnics de l'Oficina Tècnica d'Obres i Projectes (OTOP) i representants de l'empresa constructora, Becsa. Durant la visita, el rector ha anunciat que la inauguració oficial d'aquesta primera fase es realitzarà al mes de febrer de 2018, una vegada es compte amb tot l'equipament i es puguen mostrar les instal·lacions a la societat de Castelló. Així mateix, ha informat que el trasllat dels graus de Medicina i Infermeria a aquest edifici es farà el pròxim any, de manera que el curs 2018-2019 ja s'impartirà en les noves instal·lacions. Climent ha volgut destacar que estem davant un edifici molt atractiu des del punt de vista arquitectònic, «un edifici molt diàfan, amb un disseny diferent, que respecta el medi ambient i s'integra perfectament en el campus, ja que està molt prop de la Biblioteca».

El rector també ha explicat que la finalització d'aquestes obres és «una fita  més en un camí que es va iniciar en 2009, quan es va començar a treballar per a ampliar els estudis de ciències de la salut amb els graus de Medicina i Infermeria». Vicent Climent ha recordat que en 2010 es va iniciar l'adequació de l'ampliació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, una actuació de més de 7 milions d'euros que va permetre engegar els nous graus en el curs 2011-2012. En 2012, es va procedir a la construcció del Servei d'Experimentació Animal, que va suposar una inversió de més de 2 milions d'euros; en 2013 es va licitar el primer mòdul de la primera fase, que va finalitzar en 2015, i aqueix mateix any van començar les obres del segon i tercer mòdul, que acaben de finalitzar.

Reivindicació del finançament necessari

El màxim responsable de la universitat de Castelló s'ha referit a la construcció de la nova facultat com «una cursa de resistència» i ha mostrat la seua satisfacció perquè «malgrat totes les dificultats hem aconseguit que el procés no parara». En aquest sentit, ha volgut posar l'accent que aquest projecte no ha finalitzat i que l’UJI es troba en una situació molt crítica. «Encara hem d'acabar aquesta facultat, i això és el que reclamem a la Generalitat Valenciana, ja que sense el seu compromís no es podrà finalitzar aquest projecte», ha indicat Climent, qui ha recordat que «fins ara hem afrontat la seua construcció amb fons propis però «ens agradaria que, si no hi ha un finançament ex professo, almenys es mantinga la subvenció a l’UJI i el compromís de pagament del deute antic perquè puguem acabar aquesta facultat, encara que siga amb els nostres fons».

Característiques de la nova facultat

La primera fase de la Facultat de Ciències de la Salut consta de tres edificis corresponents a investigació, serveis comuns i docència. Els tres mòduls estan integrats i units per uns patis interiors i tenen una superfície construïda de més de 12.000 m2, dels més de 22.000 m2 que implica tot el projecte de la Facultat, amb els cinc mòduls previstos. Tots els edificis s'han dissenyat d'acord amb normes mediambientals que cerquen l'eficiència energètica, amb un estalvi important en la producció de calor a l'hivern i fred a l'estiu. De fet, l'edifici té una certificació de quatre fulles verdes de Green Building Council d'Espanya.

El primer mòdul –que es va inaugurar en 2015– és l'edifici de laboratoris i investigació. El segon mòdul concentra els serveis centrals, serveis comuns i administratius, i en aquest se situen els serveis de cafeteria, reprografia i consergeria, una zona polivalent, el saló d'actes, les sales d'estudi, la sala de graus, la sala de juntes, la zona de deganat i diversos despatxos. Finalment, en el tercer mòdul se situen les aules docents, laboratoris i tres sales de simulació que recreen una habitació d'hospital, un quiròfan i una habitació de la Unitat de Vigilància intensiva (UCI).

Imatges