Professionals, acadèmics i polítics coincideixen en la necessitat d'avançar en el canvi de model social per a «posar el focus en les persones»

23/11/2017 | SCP

•  jornada-serveis-socials Jornada_Serveis_Socials_17DLL129_in

FOTO: Damián Llorens

Més de 300 persones han participat avui en la II Jornada Autonòmica de Serveis Socials en el País Valencià que s'ha desenvolupat en la Universitat Jaume I de Castelló. Una iniciativa organitzada per l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local de l’UJI, els Col·legis Oficials de Treball Social del País Valencià, la Generalitat Valenciana i l'Ajuntament de Castelló que ha reunit professionals del treball social, representants polítics i acadèmics per a analitzar la implementació de les polítiques de la Generalitat Valenciana en matèria social.

En la inauguració de la jornada han participat el director de l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL), Vicente Budí; el president del Col·legi Oficial de Treball Social de Castelló, Jaume Agost; el regidor de Benestar Social de l'Ajuntament de Castelló, José Luis López; la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, i el rector de l'UJI, Vicent Climent.

Climent ha afirmat que és necessari canviar el model social perquè «la nostra societat ha de basar-se en el coneixement i posar el focus en les persones». En aquest sentit ha indicat que les polítiques es fan en els pressupostos, i per a fer efectiu aquest canvi de model «cal ser valents, des de totes les institucions, i defensar-ho en els pressupostos». El rector ha lamentat que la crisi ha deixat a moltes famílies empobrides, i també a les generacions noves, que accedeixen al mercat laboral amb uns sous i condicions de treball deplorables, «hem passat de treballar per a viure a viure per a treballar, i aquest canvi hauria de preocupar-nos», ha explicat. Finalment, Climent ha recordat que una societat avançada no és només la que progressa en l'àmbit econòmic o tecnològic, «una societat avançada és aquella que cobreix totes les necessitats dels seus ciutadans».

Per la seua banda la vicepresidenta de la Generalitat i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha afirmat que «les institucions públiques encara hem d'afrontar molts reptes per a poder retornar els drets robats i la dignitat a les persones, perquè venim d'una crisi que s'ha gestionat de forma perversa i que ha empobrit a moltíssima gent». «L'anterior sistema de serveis socials estava totalment burocratitzat i assistencialitzat, i va retallar ajudes quan calia reforçar-les, per açò és fonamental transformar el model social i convertir-ho en un sistema sostenible, que pose a les persones en el centre» ha afegit. Finalment, Oltra ha defensat la necessitat de canviar la mentalitat de tota la societat respecte al sistema de serveis socials que «és tan important com el sistema d'educació o la sanitat. L'atenció a la dependència no pot supeditar-se a la disponibilitat pressupostària perquè un dret fonamental no pot dependre d'un pressupost, i si ho fa deixa de ser un dret».

En la inauguració també han participat el regidor de Benestar Social de l'Ajuntament de Castelló, José Luis López, qui ha destacat el paper que realitzen els consistoris com a primera institució que atén als usuaris dels serveis socials. Per la seua banda, el president del Col·legi Oficial de Treball Social de Castelló, Jaume Agost, ha defensat la necessitat que els serveis socials es convertisquen en el quart pilar de l'Estat del Benestar i ha agraït a la Generalitat Valenciana l'esforç que està realitzat per a impulsar un nou model de serveis socials. Per a finalitzar, Vicente Budí, director de l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL), ha posat l'accent en la importància que tant els recursos que es generen com les ajudes al benestar social es distribuïsquen de forma uniforme per tot el territori.

Imatges