Joandomènec Ros: «Ens cal més divulgació científica i més assaig. La societat ho necessita»

12/07/2017 | SCP

Joandomènec Ros, president de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) i del Consell de Protecció de la Natura, catedràtic emèrit d'Ecologia a la Universitat de Barcelona, divulgador de l'ecologia i la ciència en general, i traductor d'un bon nombre de llibres d'ecologia, biologia marina, biologia evolutiva i història de la ciència, ha oferit avui la conferència «L'assaig científic vist per l'autor i pel traductor» en el marc del curs d'estiu de la Universitat Jaume I «L'assaig: pensament en diàleg i models de llengua».

Ros ha fet una introducció sobre els diferents tipus d'assaig, la seua evolució i la seua importància per a la divulgació científica, que no és més que «posar a l'abast d'un públic més ampli els nostres coneixements científics». El president de l'IEC ha defensat la necessitat de fer més divulgació científica i ha assegurat que «els nostres científics no saben divulgar». En aquest sentit, ha assenyalat que aquest no és un problema puntual, ja que «els científics no són mediàtics amb algunes excepcions com Carl Sagan, Edward O. Wilson o Stephen J. Gould, que són alhora grans científics i magnífics divulgadors i assagistes».

Per a finalitzar, Joandomènec Ros ha indicat que «cada vegada es fa més divulgació científica però no tanta com s'hauria de fer ni de qualitat», i ha assenyalat com un gran problema el fet que la societat és analfabeta en ciència. Per això ha conclòs la seua intervenció assegurant que «ens cal més divulgació científica i més assaig. La societat ho necessita, i els nostres científics poden dedicar-s'hi perquè el sistema els ho permet i els ho valora».