21/12/2016 | SCP

La Comissió Internacional encarregada d'avaluar els projectes de Campus d'Excel·lència Internacional seleccionats en 2011 pel Ministeri d'Educació, Cultura i Esport ha valorat com molt positiu el desenvolupament del programa Campus Habitat 5U, obtenint la qualificació de «bon progrés». Dels nou projectes d'excel·lència que es van engegar fa ara cinc anys, el projecte Campus Habitat 5U impulsat per les cinc universitats que integren el Sistema Universitari Públic Valencià: Universitat de València, Universitat Politècnica de València, Universitat d'Alacant, Universitat Jaume I i Universitat Miguel Hernández d'Elx, és un dels quatre que han  obtingut aquesta qualificació.

L'informe d'avaluació destaca el potencial del Campus Habitat 5U de cara a reivindicar el suport al Corredor Mediterrani, assenyalant que podria ser un important actor principal per al seu impuls. En aquest sentit, anima a abordar el cas del Corredor Mediterrani amb dades procedents de recerques. La comissió avaluadora ha ressaltat així mateix el potencial que ha suposat la col·laboració entre les cinc universitats unida a la participació regional d'empreses i administracions. Així mateix, es valora positivament el pont que ha suposat el projecte «entre la formació professional i l'educació i la recerca universitàries» juntament amb el  «desenvolupament d'un vertader ecosistema d'innovació».

A més, l’informe ressalta que  «la col·laboració de les cinc universitats ofereix una oportunitat única per a una agenda més forta en recerca, educació i innovació. La col·laboració amb la regió pot permetre un creixement econòmic més intel·ligent. En particular, la cohesió social, l'esperit empresarial i la interdisciplinaritat són elements fonamentals per a l'impacte de Campus Habitat 5U».

Projecte d'excel·lència vertebrador del territori

Sota el lema «Unir excel·lència, millorar l'hàbitat, reactivar el benestar», Campus Habitat 5U és un projecte d'excel·lència únic en l'estat espanyol en l'àmbit de l'hàbitat i el territori, basat en la interacció de diferents sectors econòmics i múltiples disciplines. El projecte s'articula sobre quatre àrees d'actuació: l'edificació i la llar, en l'àmbit de l'hàbitat, i la planificació i la millora de l'espai social, tant urbà com a rural, en l'àmbit del territori. Campus Habitat 5U ha treballat en els últims cinc anys per a convertir-se en impulsor i dinamitzador d'un procés de creixement intel·ligent, sostenible i integrador, basat en el coneixement, la innovació, la creativitat, la sostenibilitat, la internacionalització i la interdisciplinaritat, no solament a la Comunitat Valenciana sinó en el conjunt de l'Arc Mediterrani.

El projecte Campus Habitat 5U vertebra tot el territori de la Comunitat Valenciana, ja que, a més de totes les universitats públiques valencianes, també s'han sumat a aquesta iniciativa destacades empreses i grups empresarials del sector de l'hàbitat i del territori i institucions i ajuntaments de les ciutats implicades (Alacant, Elx, València i Castelló). Així mateix, el projecte compta amb el paper estratègic de la Xarxa d'Instituts Tecnològics (REDIT) i el suport total de les administracions públiques autonòmiques i locals valencianes.

El Ministeri d'Educació, Cultura i Esport ha destacat la qualitat global dels avanços de la majoria dels nou projectes aprovats en la convocatòria de 2011 de Campus d'Excel·lència Internacional i l'important esforç realitzat per les universitats espanyoles per a desenvolupar els projectes fins i tot en un context de creixent dificultat a causa de problemes de finançament.