21/11/2016 | SCP

La Universitat Jaume I s’ha convertit en centre neuràlgic del debat sobre el panorama universitari a Espanya en l’any de commemoració del 25 aniversari de la institució. Més de 700 representants de les universitats espanyoles s’han donat cita a la universitat pública de Castelló al llarg d’aquest curs acadèmic per a analitzar qüestions com ara la gerència universitària, la cooperació i internacionalització, el suport a les persones amb discapacitat, les biblioteques o les editorials universitàries.

Aquesta setmana les editorials i serveis de publicacions de 67 universitats i centres de recerca espanyols s’han reunit a l’UJI per a celebrar la XXXV Assemblea General de la Unió d’Editorials Universitàries Espanyoles (UNE). En l’assemblea, es va fer públic l’estudi «Les editorials universitàries en xifres» el qual confirma la universitat espanyola com el principal actor en la difusió del coneixement a Espanya. Segons l’informe, les editorials universitàries espanyoles van publicar el passat any 4.681 títols, unes dades que revelen que l'UNE s'ha convertit en el primer grup d'edició acadèmica d'Espanya, per davant d'altres com ara Hachette o Planeta, en publicar el 2015 el 30% del total de llibres acadèmics.

D’altra banda, més de 200 representants dels equips gestors de les universitats espanyoles també es van donar cita a la universitat pública de Castelló en la 34 edició de les Jornades de Gerència Universitària. L’ocupabilitat va ser un dels principals temes que es van destacar com a prioritat de les universitats. En aquesta línia, es va posar l'accent en la importància de la formació en competències i habilitats per a la cerca d'ocupació i es va recordar que la desocupació és sensiblement menor en la població amb educació superior. Durant les jornades, també es va debatre sobre aspectes com ara els mitjans propis i la seua fiscalització, la gestió de la recerca o les tendències en tecnologies de la informació aplicades a la gestió universitària. A més, es va presentar l'última edició de «La universitat espanyola en xifres», que revela la falta d’aposta d’Espanya per l’educació superior i l'R+D+i.

El treball amb persones amb discapacitat va ser una altra de les qüestions que es va tractar a la Jaume I en la VII Trobada de Serveis de Suport a les Persones amb Discapacitat a la Universitat (SAPDU), que va comptar amb prop d’un centenar d’assistents. En les jornades es va subratllar la importància d’establir plans de formació inclusiva del professorat universitari i, especialment, per als docents que atenen estudiants amb necessitats educatives especials. Així mateix, es va assenyalar que la cooperació i el compromís entre els diferents serveis són claus per a donar una atenció de qualitat.

Així mateix, l’UJI va acollir la reunió de la sectorial CRUE - Internacionalització i Cooperació, on els diferents grups de treball van formular propostes i recomanacions per a facilitar l’intercanvi d’informació i bones pràctiques entre les institucions. En les jornades, a les quals es van inscriure 123 persones, es va posar en relleu l’important paper de les universitats per a millorar la qualitat de la democràcia, reduir les asimetries globals i transformar el món a través de la transmissió de coneixement i de valors. A més, es va instar les universitats a adoptar l’agenda dels Objectius del Desenvolupament Sostenible i a fomentar una cultura general de sostenibilitat.

Finalment, el XV Workshop de la Xarxa de Biblioteques Universitàries Espanyoles (Rebiun) que en aquesta ocasió portava per títol «Dades i biblioteques» va reunir més de 200 representants de les biblioteques universitàries espanyoles per a abordar conceptes com ara les dades massives, obertes o d'investigació. Pel que fa a les dades d’investigació, es va assenyalar que els serveis de suport a l’investigador són una gran oportunitat per a les biblioteques universitàries. A més, es va destacar la necessitat de definir clarament els objectius d’aquestes dades perquè siguen d’utilitat real per als investigadors.

TROBADES NACIONALS I INTERNACIONALS

La Universitat Jaume I també ha acollit, en el marc de la celebració del 25 aniversari, l'Assemblea General del Grup Compostel·la Universitats, una de les majors xarxes internacionals universitàries, que va comptar amb la presència de representants de 34 institucions relacionades amb l'educació superior europees i americanes. Així mateix, també es va celebrar la V Jornada Nacional sobre Estudis Universitaris, una trobada que va reunir els diferents col·lectius implicats en la consolidació de l'Espai Europeu d'Educació Superior.