05/10/2016 | SCP

Més de 200 representants de les biblioteques universitàries espanyoles s’han donat cita a la Universitat Jaume I en el XV Workshop de la Xarxa de Biblioteques Universitàries Espanyoles (Rebiun) que en aquesta ocasió ha portat per títol «Dades i biblioteques».

Les jornades, organitzades per la Biblioteca de l’UJI i emmarcades en els actes del 25 aniversari, han abordat conceptes com les dades massives, obertes o d'investigació a través de conferències, comunicacions i tallers, projectes i experiències que s'estan duent a terme en les universitats en aquest àmbit.

En la jornada s’ha celebrat una taula redona, moderada per Eva Méndez, vicerectora adjunta d’Estratègia i Educació Digital de la Universitat Carlos III de Madrid, en la qual s’han analitzat les oportunitats i els reptes de la gestió de dades d’investigació a Espanya per part de Joaquín Huerta, director del grup d’investigació Geotec de l’UJI; Laura Rueda, directora de comunicacions de DataCite, i Lluís Angleda, director de l’Àrea de Biblioteques, Informació i Documentació del Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya.

Huerta ha explicat que la gestió de dades d’investigació ha adquirit més rellevància actualment per la implantació de directives europees en aquest sentit. Això no obstant, ha assenyalat que a Espanya no estan clares aquestes directives i encara «estem perduts» en la seua aplicació. D’altra banda, ha apuntat que la gestió de dades suposa un esforç afegit perquè cal assegurar-se que siguen reutilitzables i tinguen un mínim de qualitat, però també és una oportunitat perquè suposa un avantatge poder disposar de dades reutilitzables i també pot donar visibilitat a l’investigador. Tot i així, Huerta ha reivindicat la implantació de més incentius per a l’investigador per a afavorir aquesta gestió de dades i reutilització.

Per la seua part, Laura Rueda ha destacat la necessitat no sols de crear repositoris, sinó també de definir clarament els objectius d’aquestes dades perquè «si no tenen una finalitat concreta, és difícil que siguen útils per als investigadors», ha apuntat. Així mateix, ha assenyalat que la part tècnica d’aquesta gestió de dades no implica un problema, però cal donar un major suport a l’investigador.

En aquesta línia, Lluís Angleda ha destacat que la gran oportunitat per a les biblioteques universitàries no és la gestió de dades, sinó el suport a la investigació, una qüestió que és molt àmplia i per la qual cosa «és necessari realitzar un canvi en els nostres serveis perquè siguen concrets, coherents i complets». Malgrat això, en la mateixa línia que Rueda, ha assenyalat que s’ha de començar per la construcció d’un consens sobre les necessitats d’aquestes dades i ha reivindicat més recursos humans i major formació per a aquestes noves tasques i continguts.

Visita a Vilafamés

Unes 70 persones participants en el XV​ Workshop de REBIUN​ han visitat Vilafamés en un recorregut pel Museu d'Art Contemporani, ​p​el conjunt històric i per l'oferta vinícola de la població. La visita va estar guiada pel catedràtic de Geografia Joan Mateu, per l'artista Amat Bellés i pel vinater Gabriel​ Mayo​, i formava part del programa cultural que el congrés de biblioteques d'universitats espanyoles ha oferit als participants. Els bibliotecaris i documentalistes van quedar meravellats pel museu i per l'arquitectura monumental de Vilafamés que, des del 2005, està declarada Bé d'Interès Cultural​ (BIC​).

Rebiun és la comissió sectorial de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE) en la qual estan representades totes les biblioteques universitàries i científiques espanyoles. Rebiun està formada per les biblioteques de les 76 universitats membres de la CRUE i el CSIC.