L’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana lliura els Premis de la Crítica a la Jaume I

30/05/2016 | SCP

L’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana de les universitats d’Alacant, València i Jaume I de Castelló ha lliurat dijous 12 de maig de 2016 els guardons de la decimotercera edició dels Premis de la Crítica. Els guardonats han sigut Raquel Ricart en literatura infantil i juvenil; Josep Palàcios en creació literària; Isabel-Clara Simó i Xavier Dalfó en comunicació i difusió cultural; Josep Lluís Sirera en arts escèniques (aquests dos últims a títol pòstum) i Amadeu Viana en estudis lingüístics i literaris.

Prèviament al lliurament dels guardons, l’escriptor i professor de l’UJI Joan Francesc Mira ha mantingut una conversa literària amb el també escriptor i professor de la Universitat Ramon Llull Enric Sòria, en què ha parlat sobre la creació literària de l’autor valencià, la influencia de les experiències viscudes, la memòria col·lectiva o la identitat dels valencians.

L’acte ha comptat amb la participació del vicerector de Cultura, Extensió Universitària i Relacions Institucionals, Wenceslao Rambla; el cap del Servei Territorial de Cultura i Esport a Castelló, Josep Cristià Linares; la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Rosa Agost; el director de l'IIFV, Rafel Ramos, i el secretari de la Seu a l’UJI, Vicent Salvador.

La relació de premiats amb els comentaris del jurat és la següent:

Premi de literatura infantil i juvenil: Raquel Ricart per El ciutadà perfecte. València, Andana, 2015. El Jurat destaca la qualitat i l’ambició de la novel·la de Raquel Ricart i l’eficàcia a l’hora de bastir una distòpia situada en el 3014 a partir de la qual l’autora planteja uns interrogants del tot pertinents i suggeridors sobre el nostre present, com ara la maternitat, l’absència d’emocions, etc. Una reflexió, al capdavall, sobre el que som i el que ens fa ésser humans.

Premi de creació literària: Josep Palàcios per Alfabet Terminal. València, Universitat de València, 2015. Josep Palàcios és un autor fonamental de la literatura catalana contemporània, malgrat que siga un desconegut per al gran públic. La seua prosa és el resultat d'un procés d'elaboració molt acurat, que ha durat dècades. Alfabet Terminal és la culminació d’aquest procés. Una versió ulterior dels anteriors alfabets palatins, la darrera, amb T majúscula, de «terminal» que proposa a la petita legió d’admiradors de l’escriptor de Sueca la lectura definitiva.

Premi de comunicació i difusió cultural: Isabel-Clara Simó i Xavier Dalfó per la tasca periodística desenvolupada en els darrers anys i a Xavier Dalfó a títol pòstum per la seua trajectòria en aquest camp, que es concreta en els seus inicis en la revista Canigó, creada per Xavier Dalfó el 1954, en l’activisme cultural i la seua constant presència als mitjans de comunicació en la nostra llengua.

Premi d'arts escèniques: Josep Lluís Sirera Turó a títol pòstum. Amb aquest premi es vol reconèixer la trajectòria i les aportacions de Josep Lluís Sirera des de la dècada dels anys setanta del segle XX, com a autor dramàtic, guionista, gestor cultural i investigador del teatre. Entre els seus darrers projectes hi hagué la posada en marxa d'Episkenion, una plataforma centrada en la publicació d'una revista electrònica sobre teatre contemporani i en l'edició de textos dramàtics i d'estudis, entre els quals hi ha una obra, ben recent, El Teatro Talía. Un escenario para Isabel Tortajada (2015), escrita amb Remei Miralles, amb la qual Josep Lluís va escriure altres estudis, la contribució de la qual també volem reconèixer amb aquest guardó.

Premi d'estudis lingüístics i literaris: Amadeu Viana per Tempesta de signes. Giambattista Vico i Charles S. Pierce. Lleida, Pagés ed., 2015. Es tracta d’una obra d'un alt nivell intel·lectual de caràcter interdisciplinari. Considerem que en aquest sentit és una aportació científica de valor perquè arriba a diverses branques dels estudis relacionats amb la llengua, la literatura i el pensament.

Imatges de l'acte