La recerca de l'origen de l'ídol calcolític d'Artana trau a la llum un jaciment musulmà en aquesta localitat

11/05/2016 | SCP

El projecte de recerca iniciat pel grup Antiqua, de l'Àrea d'Història Antiga i Arqueologia de la Universitat Jaume I juntament amb el Museu Arqueològic de Borriana, per conèixer l'origen de l'ídol calcolític d'Artana ha tret a la llum, en la primera setmana de treball, un jaciment musulmà desconegut en aquesta localitat castellonenca.

L'estudi en què participen diversos membres del professorat, col·laboradors i estudiantat té com a finalitat depurar la documentació inèdita descoberta el 2012 que posava en dubte les dades conegudes fins a aquest moment sobre l'origen d'una de les peces més importants de la prehistòria castellonenca i realitzar una detallada anàlisi de la peça.

Les mostres ceràmiques preses al jaciment indiquen, tot i que encara manca aprofundir en el seu estudi, que es podria tractar d'un petit assentament dels segles X al XII desconegut fins al moment. Estaria estructurat al voltant d'una torre de vigilància (completament arrasada a mitjan segle XX) situada a la partida de la Torreta.

L'equip de recerca facilitarà tota la informació a la Conselleria d'Educació, Recerca, Cultura i Esport, així com a l'Ajuntament d'Artana, perquè es prenguen les mesures oportunes per protegir el jaciment. Des del punt de vista científic, la troballa obri interessants i noves perspectives per a l'estudi de l'ídol, ja que aquest va ser trobat fa més d'un centenar d'anys en aquest lloc.

El conegut com «ídol calcolític d'Artana» és una de les peces més singulars dels fons prehistòrics del Museu Arqueològic de Borriana, i per les seues característiques és un element històric patrimonial de gran rellevància a la Comunitat Valenciana. Es tracta d'una escultura que representa molt esquemàticament una figura humana elaborada en pedra calcària amb uns 52 centímetres d'alçada. Va ser identificada tradicionalment com un ídol calcolític, amb una cronologia provisional de la primera meitat del tercer mil·lenni abans de Crist.

La bibliografia fa referència al fet que es va trobar el 1920 a Artana. Això no obstant, des de la seua troballa van sorgir dubtes sobre el lloc concret on aquest es va produir, i els investigadors també mantenen reserves sobre la seua funció i adscripció cronològica. La documentació descoberta el 2012 va obrir les portes a un conscienciós treball científic per intentar aportar llum sobre la situació i el resultat permetrà elaborar una nova interpretació de l'escultura amb una major aportació de dades científiques.