Alumnat i professorat de l’Aula Ceràmica ASCER de l’UJI comparteixen les seues investigacions en Qualicer 2016

12/02/2016 | SCP

Alumnat i professorat vinculat a l’Aula Ceràmica ASCER de la Universitat Jaume I de Castelló han participat en el XIV Congreso Mundial de la Calidad del Azulejo y del Pavimento Cerámico, QUALICER 2016, celebrat a Castelló de la Plana aquesta setmana, amb la presentació de tres ponències explicatives sobre les seues investigacions en relació als revestiments ceràmics.

L’alumna del Grau en Arquitectura Tècnica, Patricia Debueno, ha analitzat, en el seu projecte final de carrera, les possibilitats d’ús de residus ceràmics procedents de la indústria en la fabricació del formigó i una de les seues conclusions ha sigut que fins percentatges d’un 30% es produeix una millora de la resistència mecànica del formigó. Dins d’aquest camp, la professora de l'UJI, Lucía Reig, ha obert una línia d’investigació que estudia l’ús de diversos residus ceràmics en la fabricació de ciments, morters i formigons més sostenibles que els tradicionals.

Per la seua banda, l’alumna Coral Escorihuela ha realitzat, en el seu projecte final de màster, una comparativa mitjançant l’anàlisi del cicle de vida d’un paviment de gres porcelànic amb un paviment de marbre. A més de mostrar-se els impactes ambientals d’ambdues solucions, l’alumna ha proposat diverses opcions per a la reducció d’aquests impactes.

El director de l’Aula Ceràmica ASCER, el professor Ángel M. Pitarch, ha presentat una ponència titulada «Arquitectos y arquitectos técnicos en la industria cerámica. ¿Qué hacemos nosotros aquí?» on ha analitzat les característiques del sector ceràmic espanyol i les seues estratègies de competitivitat, així com l’aportació del col·lectiu d’arquitectes i arquitectes tècnics a aquestes estratègies. Entre elles, cal destacar la diferenciació mitjançant la innovació i l’atenció al client i per això Pitarch considera que és important la presència de personal tècnic relacionat amb el procés de construcció en els departaments tècnics comercials de les empreses ceràmiques per a afavorir la interlocució de l’empresa amb els prescriptors i els usuaris.

La participació al congrés ha permès als assistents conèixer les experiències d’altres països sobre l’ús de la ceràmica i les innovacions en la seua col·locació, de la mà dels primers experts en l’àmbit mundial, donat que Qualicer és un punt de trobada internacional entre fabricants i investigadors en el camp dels revestiments ceràmics.