La Jaume I ret homenatge al filòleg Germà Colón

28/11/2014 | SCP

La Universitat Jaume I ha retut homenatge al filòleg i doctor honoris causa de la UJI Germà Colón en un acte en el qual s’ha denominat oficialment a la sala de graus de la Facultat de Ciències Humanes i Socials «Germà Colón Domènech». L’acte ha estat presidit pel rector de l'UJI, Vicent Climent; la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Rosa Agost; el president del Consell Social, José Luis Breva; el professor Lluís Gimeno i Germà Colón.

Vicent Climent ha fet menció als diversos reconeixement que el filòleg ha rebut recentment com ara la Medalla d’Honor de la Xarxa Vives o el seu nomenament com a fill predilecte de la ciutat de Castelló. Així, el rector de l'UJI ha destacat que Germà Colón «és un referent de com conrear el coneixement des de les institucions acadèmiques» i ha posat de relleu la seua defensa del coneixement i de la promoció de la cultura pròpia i, especialment, de la llengua. Finalment ha posat l’accent en les seues qualitats «d’infatigable treballador, mestratge, honestedat, cordialitat i generositat».

Per la seua part, Germà Colón ha iniciat la seua intervenció agraint aquest homenatge. A continuació, ha abordat el tema del «famós litigi» català-valencià. Així, Colón ha afirmat que «és tracta d’una qüestió de noms que identifiquen varietats d’una mateixa llengua i que el possible conflicte que es podria suscitar està fora de lloc i totalment superat». En aquest sentit ha afegit que és una qüestió de punt de vista. «Si mirem l’entorn immediat i ens identifiquem no podrem deixar de dir que parlem valencià, en canvi, si fem una ullada més allunyada ens adonem que compartim estructuralment més del 95% d’elements lingüístics amb el català i, per tant, es tracta de dues branques d’una mateixa llengua».

En l’acte s’ha presentat el llibre editat per Publicacions de l’UJI Homenatge a Germà Colón Domènech amb la professora Rosa Agost i el professor Lluís Gimeno com a editors, dins de la col·lecció «Homenatges».

Com part de l’homenatge també s’ha descobert un bust en bronze de Germà Colón realitzat per l’artista Julià Cutiller que restarà a la sala de graus. Així mateix, s’ha realitzat una rèplica en resina que s’ubicarà a la Biblioteca de l’UJI en la secció específica dels volums del llegat de Colón. A més, Colón ha rebut una placa commemorativa.

Cal destacar que l’acte ha comptat amb una assistència multitudinària amb la presència la família de Germà Colón, els membres de l’equip de govern de l'UJI, els degans i director dels diferents centres, PDI i PAS de la UJI, així com representants de nombroses associacions i institucions com ara l’Ajuntament de Castelló; la Diputació de Castelló; l’Associació Bisbe Climent; la Fundació Gaetà Huguet; la Fundació Càtedra Soler i Godes o l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, entre d'altres.

Vídeo en diferents formats