La recerca de l’UJI se situa entre les deu millors d'Espanya en comunicació, empresa i negocis, química i ciències dels materials El Rànquing I-UGR analitza la producció d'universitats públiques i privades espanyoles

08/09/2014 | SCP

El Rànquing I-UGR d'Universitats Espanyoles segons Camps i Disciplines Científiques de 2014 situa la recerca desenvolupada a la Universitat Jaume I entre les deu millors d'Espanya en disciplines com ara comunicació, en la qual és la segona per darrere de la Universitat Autònoma de Madrid; empresa i negocis, en la qual es troba en el número sis; química i ciències dels materials, ambdues en novè lloc, i psicologia, en el desè. El rànquing, basat en la recerca publicada en les revistes internacionals de major impacte i visibilitat, analitza la producció d'universitats públiques i privades espanyoles.

Les dades de l’UJI són especialment significatives si es té en compte que per nombre d'estudiants se situa en el número 37 de les 74 universitats públiques i privades espanyoles. Per tant, la Jaume I es troba per davant del que li correspondria per les seues dimensions en 18 de les 20 disciplines analitzades pel rànquing amb què compta el campus castellonenc. És el cas d'economia, disciplina en la qual se situa en el número 11 entre totes les universitats espanyoles tenint en compte les recerques publicades en el període 2009-2013; automàtica i robòtica, en el número 15; ciència política, en el 16; enginyeria civil, en el 17, i neurociències, disciplina en la qual se situa en divuitè lloc. Tenint en compte les dades de l'última dècada, l’UJI apareix en el número 20 en sociologia, en el 21 en enginyeria industrial; en el 23 en bioquímica, biologia cel·lular i molecular; el 24 en farmàcia i toxicologia; el 26 en informàtica; 29 en estadística, i en el número 31 en geografia i urbanisme i en enginyeria elèctrica i electrònica. Les úniques dues disciplines en les quals es troba molt lleugerament per darrere del lloc 37 que li correspondria per grandària és el que el rànquing denomina com multidisciplinari, en la qual se situa en el número 38, i salut pública, en el 39, i destaca en el cas d'aquesta última la posició aconseguida en tan sols tres cursos després de la implantació de Ciències de la Salut en 2011-2012.

Pel que fa als resultats per camps científics, el millor valorat de la Jaume I és el camp de l'economia, empresa i negocis, que ocupa el vuitè lloc, seguit del de la psicologia i educació, en el desè, tenint en compte les recerques de l'última dècada de les universitats espanyoles. A més, cal destacar que en els últims cinc anys l’UJI ha millorat les seues posicions en el camp de la química i enginyeria química, on se situa ja en el número 11, i en el de les enginyeries, on ocupa el 15. La recerca de la Universitat pública de Castelló està també per davant del que li correspondria per grandària en altres camps com ara física, altres ciències socials, tecnologies de la informació i la comunicació i ciències biològiques.

El Rànquing I-UGR proposa un mètode d'ordenació que sintetitza sis paràmetres que mesuren els aspectes qualitatius i quantitatius de la producció científica de les universitats, emprant com a font d'informació les prestigioses bases de dades de Thomson-Reuters (antic ISI) Web of Science i Journal Citation Reports. A més, segons destaquen els seus autors, està organitzat per camps i disciplines científiques amb la finalitat d'evitar presentar la informació per grans branques de coneixement que puguen diluir els diferents perfils de recerca que exhibeixen les universitats, de manera que puga captar-se millor en quines especialitats són més actives i influents. Així mateix, s'utilitzen sèries temporals àmplies: un període de deu anys (2004-2013) i un període de cinc anys (2009-2013), amb la qual cosa s'intenta dotar d'estabilitat els resultats.