Bisquert, entre els investigadors més influents del món

20/06/2014 | SCP

• Juan Bisquert. juan-bisquert JuanBisquert_web

Bisquert dirigeix a l’UJI el Grup de Dispositius Fotovoltaics i Optoelectrònics. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

El Catedràtic de Física Aplicada de la Universitat Jaume I Juan Bisquert ha sigut seleccionat per a formar part de la prestigiosa llista Highly Cited Researchers 2014 que identifica els 3.000 investigadors contemporanis més influents del món en estar entre l'1% més citat en 21 camps de les ciències i les ciències socials. La llista, que elabora la multinacional de la informació Thomson Reuters s'utilitza, juntament amb els Premis Nobel, com a document de referència per a elaborar coneguts rànquings com ara el Shanghai Academic Ranking of World Universities. Els científics inclosos en la llista s'identifiquen com els principals experts del món en el seu camp, juntament amb les universitats i les institucions en què desenvolupen la seua investigació.

Juan Bisquert es troba entre l'1% dels investigadors més citats al camp de la Química a escala internacional. Bisquert dirigeix a l’UJI el Grup de Dispositius Fotovoltaics i Optoelectrònics que ha aportat destacats avanços en la investigació de materials i dispositius per a la producció i l'ús eficient d'energies netes, principalment a través del desenvolupament de cèl·lules solars i sistemes de producció de combustible solar basats en semiconductors a nanoescala i conductors orgànics.

La llista Highly Cited Researchers original data de 2001 i hi figuraven més de 7.000 investigadors. La novetat de la publicada enguany, molt més selectiva, resideix en la metodologia emprada. En primer lloc, se centra en els èxits científics més recents triant els articles publicats en revistes científiques indexades en el Web of Science Core Collection durant els anys compresos entre 2002 i 2012. En segon lloc, només es tenen en compte els Highly Cited Papers, aquells articles d'impacte excepcional que es classifiquen en el top 1% de les cites per camp científic i any indexades en el Web of Science. Aquestes dades es basen en Essential Science Indicators (ESI).

La llista inclou sis investigadors vinculats amb les universitats valencianes, quatre d'ells en l'àrea de química. Així, en aquesta àrea, a més de Juan Bisquert, apareixen el recentment nomenat Premi Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica i doctor honoris causa de la Jaume I Avelino Corma Canós, professor d'investigació, fundador i exdirector de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre d'investigació mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC); Hermenegildo García Gómez, catedràtic del Departament de Química de la UPV i investigador del ITQ; i Miguel Yus Astiz, catedràtic de Química Orgànica de la Universitat d'Alacant i investigador de l'Institut Universitari de Síntesi Orgànica.

Al camp de la neurociència i comportament figura José Manuel García Verdugo, catedràtic del Departament de Biologia Cel·lular i Parasitologia de la Universitat de València, i en la categoria de les ciències socials s'inclou Ismael Rafols, investigador de l'Institut de Gestió de la Innovació i del Coneixement INGENIO (CSIC-UPV).