L’UJI impulsa un projecte basat en l’aprenentatge-servei

11/11/2013 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  • aprenentatge-servei aprenentatge-servei aprenentatge

    En el projecte han participat fins el moment més de 300 estudiants universitaris i al voltant de 200 xiquets i xiquetes. | FOTO: VOX UJI

L’Àrea de Didàctica de l’Expressió Corporal del Departament d’Educació de la Universitat Jaume I dóna continuïtat al projecte d’innovació educativa basat en la metodologia d’aprenentatge-servei implantat en el curs 2011/2012 dins l’assignatura Fonaments de l’Expressió Corporal i Jocs Motrius del Grau de Mestre i Mestra en Educació Infantil. La implementació d’aquesta metodologia ha permès establir una estreta relació de col·laboració social entre l’UJI i diverses entitats de l’entramat social castellonenc relacionades amb xiquets i xiquetes amb diversitat funcional a través de sessions pràctiques de jocs motrius i expressius. 

Fins al moment, en les dues edicions dutes a terme, han participat en aquest projecte més de 300 estudiants universitaris que han prestat 1.800 hores de servei directe a, aproximadament, al voltant de 200 xiquets i xiquetes. A més, s’ha comptat amb la col·laboració de professionals externs pertanyents a les societats col·laboradores: Fundació Borja Sánchez, Associació Síndrome de Down Castelló, APADHACAS (Associació de Pares d’Afectats per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat de Castelló), el CEIP Francesc Roca i Alcaide de Borriana, el col·legi d’educació especial Penyeta Roja i Special Olympics Espanya. 

L’assignatura està impartida pels professors Jesús Gil i Óscar Chiva, membres del grup de recerca Endavant i integrants del Seminari Permanent d’Innovació Metodològica SPIMEU finançat per la Unitat de Suport Educatiu de l’UJI. En l’assignatura, els estudiants dissenyen, executen i valoren sessions pràctiques de jocs motrius i expressius com a font de creació d’estímuls i experiències i com a plataforma sobre la qual es poden construir molts altres aprenentatges. A més, permeten respondre a la necessitat bàsica de jugar dels xiquets i xiquetes i generar situacions motivants que, ben organitzades i pautades, són font d’un creixement saludable. Les sessions, d’una durada de dues hores, es realitzen en les instal·lacions del Servei d’Esports de la Universitat o en els diferents col·legis que disposen d’instal·lacions pròpies des de novembre fins a maig, aprofitant que es tracta d’una assignatura anual. Durant les sessions, els estudiants segueixen no solament les pautes establides pel professorat, sinó també les recomanacions de les associacions, de manera que els xiquets i xiquetes puguen traure el màxim profit al servei prestat. 

El plantejament d’aquest programa es basa en la idea que els futurs mestres han d’adquirir competències socials que els permeten entendre la societat i transformar-la des de l’educació. Per a això, proposa l’aprenentatge de continguts acadèmics i valors ètics i cívics a través de la prestació d’un servei a la comunitat. L’objectiu és formar acadèmicament l’alumnat alhora que educar ciutadans capaços d’interpretar de forma crítica el context social en què viuen, aportant solucions als problemes detectats i implicant-se en la seua resolució. En el vessant de servei, l’objectiu se centra a satisfer les necessitats d’una part de l’entramat social, en aquest cas, menors amb necessitats educatives especials.

Altres notícies:

Fernández Vidal: «Els físics moderns sabem que el que estem observant no és la realitat, sinó una ombra d’aquesta, si és que existeix una realitat objectiva»

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions