L'UJI crea el primer programari espanyol de mercats predictius El programari aprofita la intel·ligència col·lectiva dels empleats i clients per a millorar la presa de decisions en l'empresa

30/09/2013 | SCP

• Gerardo Sabater y Alfonso Conde agora-market agora-market

Els investigadors Alfonso Conde i Gerardo Sabater. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Investigadors del Laboratori d'Economia Experimental de la Universitat Jaume I de Castelló, coordinats pel professor Gerardo Sabater de l'àrea de Fonaments de l'Anàlisi Econòmica, han desenvolupat el primer programari espanyol que aprofita la intel·ligència col·lectiva dels empleats i clients per a millorar la presa de decisions en l'empresa. La plataforma informàtica Ágora Market permet implementar mercats predictius en l'empresa com una eina de millora de l'eficiència en la gestió de la informació interna i en la presa de decisions estratègiques.

Els mercats predictius són mercats especulatius en els quals participen de forma anònima i incentivada els empleats o els clients de l'empresa amb la finalitat de predir els esdeveniments futurs i les probabilitats que ocorren. «Els individus -explica Sabater- compren i venen accions en funció de les seues pròpies prediccions, del que pensen que funcionarà o no, i després reben diners reals per les accions que coincidisquen amb les prediccions. Això permet fer un seguiment a temps real sobre què és el que creu un grup informat que ocorrerà». Aquesta tècnica, que s'aplica ja en grans multinacionals com IBM, Google, Eli Lilly o Siemens, ha demostrat ser més fiable que les enquestes, els panells d'experts o els algorismes de predicció. La seua efectivitat es basa en la hipòtesi que les prediccions agregades d'un grup incentivat són més precises que l'opinió d'experts que no es juguen res en la resposta.

El programari està ja preparat per a la seua comercialització en mitjanes o grans empreses, al costat d'un servei integral d'implementació de la mà dels investigadors del Laboratori d'Economia Experimental que garanteix al client la seua adequada utilització per a aconseguir prediccions fiables i sòlides. La tecnologia pot aplicar-se en qualsevol tipus d'empresa de qualsevol sector econòmic i àrea industrial. Funciona en xarxa local Windows Vista i Windows 7 i Windows Server en xarxa pública i els llenguatges de programació utilitzats són JSP, HTML, CSS, Java i Javascript. Els usuaris poden accedir a l'eina a través de diferents terminals (estacions de treball, portàtils, taules o terminals mòbils).

Compta a més amb un market maker que dota el programa de la liquiditat necessària realitzant ofertes públiques de compra i venda de qualsevol predicció en un determinat moment del temps i a un preu concret, mitjançant un algorisme o market scoring rule que permet calcular preus de compra i de venda de forma contínua. El desenvolupament d'aquest algorisme i del paquet informàtic és fonamental perquè el sistema siga efectiu. La seguretat i l'anonimat s'aconsegueixen generant les pàgines que usen els usuaris de forma dinàmica, de manera que no quede constància en el navegador de peticions a la base de dades amb el nom de l'usuari.

El programa d'ordinador ha sigut desenvolupat dins del programa StartUJI de Valorització de Resultats de Recerca de l’UJI promogut per l'Oficina de Cooperació en Recerca i Desenvolupament Tecnològic (OCIT) amb una dotació econòmica de 40.000 euros. L'objectiu d'aquest programa és augmentar el valor de les tecnologies universitàries i incrementar les possibilitats de la seua transferència cap al sector privat.

Pàgina web del Laboratori d'Economia Experimental de l’UJI: http://www.lee.uji.es/