Les universitats públiques valencianes rebutgen l'increment de taxes dels màsters La Conselleria preveu un increment del 10% de les taxes de matrícula dels màsters universitaris

23/07/2013 | SCP

• Postgrau rectors-taxes postgrau

La mesura podria suposar un increment en les matrícules de màsters d'uns 250 euros o més. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Els rectors de les cinc universitats públiques de la Comunitat Valenciana han manifestat conjuntament la seua oposició al nou increment de les taxes de matrícula de màsters universitaris que pretén aprovar el Consell de la Generalitat Valenciana per al pròxim curs 2013/2014, que preveu unes pujades del 10% en els preus de màsters. Després de la reunió del Consell Valencià d'Universitats, en la qual s'ha comunicat de manera oficial la intenció de la Generalitat Valenciana d'incrementar les taxes de matrícula per al pròxim curs, els cinc rectors han criticat la mesura, que augmentarà encara més la important pujada que ja van experimentar els estudis universitaris en el present curs acadèmic. El president de torn de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes, CRUPV, i rector de la Universitat d'Alacant, Manuel Palomar, ha assegurat que la mesura «va en contra de la formació especialitzada i l’ocupabilitat dels titulats i les titulades universitàries i portarà a l'exclusió educativa». Segons les estimacions dels rectors, la mesura podria suposar un increment en les matrícules de màsters d'uns 250 euros o més, la qual cosa, en la seua opinió, «perjudicarà notablement molts estudiants que no podran cursar aquests estudis d'especialització per manca de recursos».

Els màxims representants de les universitats públiques valencianes han assegurat que la important pujada dels preus públics de matrícula deixarà fora de la universitat i, per tant, de millors oportunitats laborals i de desenvolupament professional, un elevat nombre d'estudiants. «Existeix un risc real d'exclusió del sistema públic d'educació superior d'un nombre cada vegada més elevat d'estudiants valencians», han afirmat els rectors, que han demanat a la consellera d'Educació, Cultura i Esports, María José Catalá, que revise la seua política de taxes potenciant les beques universitàries per a afavorir un sistema més equitatiu i accessible a tots els valencians independentment del seu nivell de renda.

D'altra banda, els rectors han mostrat les seues reserves a la decisió de la Generalitat Valenciana d'iniciar el procés per a crear una nova universitat privada, la universitat Mare Nostrum University, al Campello (Alacant). Segons el president de la CRUPV, «ens falta informació sobre els promotors del projecte, les titulacions que s'hi impartiran l'aval científic i acadèmic d'aquestes», per la qual cosa s'evidencien desequilibris amb el mapa de titulacions que està promovent el Consell.

Així mateix, s'han mostrat reticents a l'autorització atorgada a la Universitat Internacional Valenciana (VIU) per a impartir, a partir del pròxim curs, els graus en Dret, Economia i ADE. Els rectors han posat de manifest, a més, la incongruència que representa l'aprovació d'aquesta nova oferta educativa de la VIU en un context de clara restricció en el sector públic com el que dibuixa el nou mapa de titulacions.