El projecte H-WORK posa en marxa la plataforma per a avaluar la salut mental en l'entorn laboral

10/03/2023 | SCP

En un context postpandèmia en el qual s'ha observat un clar augment dels problemes de salut mental, el projecte europeu H-WORK ha desenvolupat una plataforma que identifica els inconvenients que existeixen en l'entorn laboral per a afrontar aquest repte i permet a les organitzacions avaluar els riscos psicosocials de manera efectiva mitjançant diferents eines. El consorci, coordinat per l'Alma Mater Studiorum-Università di Bologna, ha mantingut una reunió a València, en la qual han participat investigadores de l'Equip WANT de la Universitat Jaume I de Castelló, que és sòcia del projecte.

El projecte «H-WORK: Intervencions multinivell per a promoure la salut mental i el benestar en pimes i organitzacions públiques», finançat pel programa H2020 de la Unió Europea ha donat com a resultat una plataforma interactiva i de fàcil accés per a ajudar les empreses a la implementació de mesures efectives en l'àmbit de la salut mental. Incorpora eines que permeten realitzar una avaluació comparativa amb altres empreses, estudiar la situació de l'organització o calcular econòmicament els diners que podria estalviar-se si es realitzaren accions en aquest àmbit.

En la fase d'implementació d'aquesta eina, que també inclou un full de ruta amb diferents passos per a millorar la salut mental dins de les organitzacions, han participat organitzacions públiques, acadèmiques i governamentals i Pimes de cinc països europeus: Itàlia, Espanya, Països Baixos, Alemanya i República Txeca. En opinió de María José Gisbert, de Valora Prevenció, el projecte «arriba en un moment en el qual les pròpies organitzacions estan canviant l'enfocament del que fins ara entenien com a benestar per a prioritzar la salut mental de personal i garantir qualitat de vida».

El grup WANT Prevenció Psicosocial i Organitzacions Saludables de la Universitat Jaume I de Castelló forma part d'aquest projecte juntament amb Valora Prevenció i entitats acadèmiques d'Alemanya, el Regne Unit, Itàlia, Suècia, Holanda, Noruega, Bèlgica i República Txeca. La reunió celebrada a València la setmana passada ha comptat amb la participació de la directora de l'Equip WANT, Marisa Salanova, catedràtica de Psicologia Socials i les investigadores Mabel San Román i Angela Veng Mei Leong.

El projecte H-WORK, que finalitzarà en l'últim trimestre de l'any, ha demostrat la importància de la col·laboració internacional per a abordar els problemes de salut mental en l'entorn laboral. El grup de recerca WANT i la resta de membres del consorci han contribuït a crear una eina valuosa que pot ser utilitzada per empreses de tota Europa per a millorar la salut mental dels seus empleats i, en última instància, augmentar la productivitat i el benestar econòmic de l'organització.

Pàgina web https://h-work.eu/

Plataforma de Salut Mental en el Treball (mentalhealth-atwork.eu)