Una investigació de l’UJI analitza l’«organització atípica» del llenguatge del 25% dels esquerrers

01/08/2022 | SCP

Un projecte d’investigació del Departament de Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia de la Universitat Jaume I estudia l’«organització atípica» del llenguatge d’un percentatge d’entre el 22 i el 25% dels esquerrers. El 9,3% de la població prefereix emprar la seua mà esquerra per a realitzar la major part de les accions quotidianes, i una quarta part d’aquestes persones presenten o bé un control de l’hemisferi dret del cervell o bé un control bilateral per ambdós hemisferis, a diferència de la resta de la població, el llenguatge de la qual està organitzat per l’hemisferi esquerre.

L’estudi dirigit per César Ávila, catedràtic de Psicologia Bàsica, pretén «determinar les variables neurals, de desenvolupament i conductuals que porten a aqueixes dues vies independents d’organització atípica del llenguatge», així com «explorar els canvis en l’organització cerebral i els avantatges i desavantatges neurocognitius» per al col·lectiu objecte de l’estudi. Com que se sap que la música potencia àrees del llenguatge a l’hemisferi dret, l’equip investigador parteix de la hipòtesi que els músics esquerrers serien els qui tenen el llenguatge en aqueix hemisferi. «Hem comprovat que si ens centrem a buscar entre els músics esquerrers, aqueix 20% inicial puja al 40%, i la Comunitat Valenciana ofereix un marc magnífic per a estudiar això, atesa la dimensió de les nostres bandes». La cerca de músics esquerrers continua, i les persones interessades a participar en aquesta recerca poden contactar amb l’equip d’Ávila al correu electrònic neuroimagen@uji.es.

Per a la realització del treball de camp, s’ha adquirit un equip de ressonància magnètica que permet observar les respostes cerebrals en temps real, per tal de localitzar en pocs minuts l’àrea del cervell on es genera el llenguatge. La incorporació d’aquest equipament ha sigut possible gràcies a un projecte IDIFEDER, adjudicat per la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital de la Generalitat Valenciana.

D’acord amb Ávila, «els esquerrers són persones mal enteses, se’ls veu com a diferents i pensem que hi ha també distints entre ells. Conèixer-ne els diferents subtipus permetrà atendre i comprendre millor les seues necessitats. D’altra banda, hi ha un objectiu addicional de cara al futur: comprendre com s’arriba a formar aquest llenguatge en un hemisferi o l’altre quan són xiquets, i quines variables ho afavoreixen».