L’investigador de l’UJI Pablo Serna Gallén representa Espanya en la trobada del Consell Europeu de la Indústria Química

07/06/2022 | SCP

El doctorand Pablo Serna Gallén de la Universitat Jaume I ha sigut un dels 21 joves investigadors convidats al cinquanta aniversari del Consell Europeu de la Indústria Química (CEFIC), que havia previst la reunió d’un total de 34 científics de primer nivell en l’àmbit de la química europea, inclosos dos premis Nobel i 21 estudiants de doctorat amb un brillant expedient per a recrear la icònica imatge realitzada en 1927 durant la Conferència Internacional Solvay sobre Electrons i Fotons amb 17 premis Nobel i amb reconeguts científics i científiques com Schrödinger, Pauli, Heisenberg, Fowler, Bohr, Planck, Curie, Lorentz o Einstein.

La reunió celebrada a l’Hotel Metropole de Brussel·les pretén recuperar l’esperit de cooperació internacional d’aquella època i reforçar l’aliança entre ciència i empresa per a garantir que el progrés científic i la innovació troben el seu camí cap al mercat, per a contribuir activament a l’agenda del Pacte Verd Europeu. La trobada ha comptat també amb la participació de 25 direccions generals i de tecnologia de les principals companyies químiques d’Europa.

Espanya, que posseeix un excepcional planter de personal científic de gran talent i reconegut prestigi internacional en l’àrea de la química, ha estat representada per l'investigador de la universitat pública de Castelló, encara que també ha comptat amb la participació de Maria Escudero i Teresa Berdugo Vilches, en representació de Dinamarca i Suècia, respectivament.

Per a l’investigador Pablo Serna, «ha sigut tot un honor representar Espanya i, en particular la Universitat Jaume I de Castelló, com a jove investigador doctorand promesa del futur». El doctorand ha agraït «el suport i la confiança del Consell Europeu de la Indústria Química i la Federació Empresarial de la Indústria Química Espanyola, especialment amb afecte a Cristina González i Esmeralda Honrubia».

«De menut –explica– era tan gran la meua sorpresa en veure els laboratoris científics en la televisió que no va ser estrany que el meu futur estiguera "enllaçat" amb la química per sempre». Per això, assistir a l'esdeveniment «Honour Science & Chemistry» a Brussel·les «ha sigut, sens dubte, la meua pròpia pedra filosofal, perquè tant l'esdeveniment en si com la trobada amb químics i químiques (incloent-hi premis Nobel) i líders industrials més reconeguts del món ha sigut una oportunitat d'or que recordaré tota la vida».

Serna Gallén ha indicat que «crear una xarxa amb aquests científics i científiques i la resta de joves investigadors per a compartir les nostres idees ha ampliat els meus horitzons i m’ha permès tenir una millor perspectiva del meu treball». Tal com han comentat entre els joves investigadors, «ara podem moure'ns per tot Europa i tenir almenys un contacte en cada país. A més, ha sigut una injecció d'adrenalina i motivació per a seguir endavant en la carrera científica».

Actualment doctorand en l'Àrea de Química Inorgànica de l’UJI amb un contracte FPU del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, Pablo Serna Gallén es va graduar en Química en 2018 i l'any 2019 va obtenir el Màster en Química Aplicada i Farmacològica amb especialització en Materials Avançats, ambdós a la universitat pública de Castelló.

Al llarg dels últims anys ha obtingut més de 20 premis i distincions nacionals, autonòmiques i provincials per la seua trajectòria acadèmica, investigadora o divulgativa. Entre altres, el premi Suschem Futura en la seua XI edició al millor expedient nacional de ciències químiques, l’accèssit en el XVII Certamen Nacional Arquimedes d'Introducció a la Investigació, el premi Joves Valors de la XVI Edició de Premis Radio Castellón-Cadena SER, així com premis literaris de divulgació científica.

A més, realitza de manera complementària tasques docents en el Departament de Química Inorgànica i Orgànica i és membre del Grup d'Innovació Educativa en Materials Inorgànics Sòlids i de gestió com a delegat a Castelló del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana (COQCV) i recentment, en la Junta de Centre de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals de l’UJI.