L’UJI fomenta l’educació científica entre l’estudiantat de primària dels programes de la Fundació Secretariado Gitano L’alumnat ha participat en una trobada amb Vanessa Escrig, professora premiada pel conte «Mi Coral» en la MEDNIGHT 2021

24/05/2022 | SCP

Estudiantat de primària que forma part dels programes de la Fundació Secretariado Gitano han participat en una trobada a la Llotja del Cànem amb Vanessa Escrig, professora del col·legi La Magdalena de Castelló que va ser premiada pel conte «Mi Coral» en el concurs de contes de la Nit Mediterrània de les Investigadores (MEDNIGHT) de 2021, en la qual va participar la Universitat Jaume I.

El grup d’estudiants ha treballat prèviament el conte en les activitats de la Fundació, la qual cosa ha servit per a abordar temes com la conscienciació mediambiental, l’activitat de les científiques i científics i les dones referents en la ciència, a més de fomentar la lectura. Així mateix, en la trobada amb l’autora, l’estudiantat ha tingut l’oportunitat de conversar sobre com ha sigut el procés d’escriptura del conte, així com la seua edició i publicació.

El conte «Mi Coral», publicat per l’editorial Círculo Rojo, pretén explicar, d'una forma amena i senzilla, com són els coralls de la mar Mediterrània i la importància que tenen els esculls per a l'ésser humà. En el conte, des d'un enfocament molt pròxim, una adolescent que no sabia res sobre l'excepcionalitat dels coralls, s’involucra en la seua conservació. Així, el relat vol fer reflexionar sobre la importància de cuidar els mars i promoure l'esperit científic, l'educació ambiental i els valors de la família.

Cal destacar que Vanessa Escrig també va ser guardonada amb el Premi a la Tasca Educativa i Divulgativa d'ensenyament preuniversitari 2021 per la Reial Societat Espanyola de Química en la Secció Territorial Valenciana.

L’estudiantat que ha participat en aquesta iniciativa forma part del projecte Kumpania, desenvolupat per la Fundació Secretariado Gitano, un servei social especialitzat dirigit a la infància i l’adolescència gitana per a millorar la seua situació socioeducativa, amb l’objectiu d’afavorir la graduació en l’educació secundària obligatòria i la continuació en estudis post obligatoris.

Aquesta trobada està emmarcada en les activitats de la Nit Mediterrània de les Investigadores Goes to School (MEDNIGHT GTS), en la qual participa l’UJI junt amb altres nou universitats i entitats representatives de la recerca i la divulgació científica de la Comunitat Valenciana i la Regió de Múrcia, i que té com a objectiu acostar la ciència a les noves generacions.

El consorci ha dissenyat un programa d'activitats que es desenvoluparà al llarg de 2022 i 2023 i que pretén acostar la recerca a la societat, especialment a famílies i escolars, amb la finalitat que la joventut s'aproxime a la ciència d'una manera amena i interactiva i que ho faça a través de referents de gènere inclusius i equilibrats.

MEDNIGHT GTS és un projecte promogut i finançat per la Comissió Europea a través de les accions Marie Sklodowska-Curie (acord de subvenció núm. 101061179) del programa Horizon MSCA and Citizens 2022.

Més informació sobre la MEDNIGHT GTS en: https://mednightgts.eu/