Més de cinc-centes persones participen en la Nit Mediterrània de les Investigadores a l’UJI

30/09/2021 | SCP

La rectora Eva Alcón ha destacat la importància de divulgar l’activitat de recerca que es fa al campus, des d’una perspectiva de gènere i posant en valor el paper que té la ciència en la vida quotidiana de les persones.

Més de cinc-centes persones han participat en les activitats programades al campus del Riu Sec per la Universitat Jaume I de Castelló durant la Nit Mediterrània de les Investigadores, un projecte promogut i finançat per la Comissió Europea i desenvolupat a la Comunitat Valenciana i Múrcia per un consorci integrat per tretze institucions. Públic de totes les edats ha gaudit de tallers, demostracions, jocs i espectacles que els han permés compartir un espai comú amb científics i científiques i conèixer de primer mà el treball investigador d’una institució pública com la universitària.

Durant la benvinguda, la rectora Eva Alcón ha destacat la importància de divulgar l’activitat de recerca que es fa al campus, des d’una perspectiva de gènere i posant en valor el paper que té la ciència en la vida quotidiana de les persones. Alcón ha indicat que «amb aquesta iniciativa, l’UJI vol apropar a la ciutadania la recerca que fem al campus, i fer-ho d’una manera oberta, propera i per a totes les edats» perquè, segons ha explicat, «conèixer quines són les aportacions de la investigació i com respon a problemes compartits per la societat és la millor manera d’apreciar el seu valor».

En aquest sentit, la primera autoritat acadèmica ha agraït el treball d’organització de la Mednight sota la direcció del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana, coordinat pel professor Lluís Martínez, la implicació del personal investigador, de grups i departaments en les diferents activitats i la participació d’altres institucions, així com el suport tècnic de diferents serveis universitaris que han fet possible la seua realització. A més, la Mednight ha comptat amb personal d’altres centres com l’Institut de Torre de la Sal (CSIC), el Planetari de Castelló i Europe Direct (Diputació de Castelló).

La Universitat Jaume I havia previst que les activitats es desenvoluparen a la zona de l'Àgora i el Jardí dels Sentits, però la climatologia ha obligat a reubicar-les al pavelló poliesportiu i a la Facultat de Ciències de la Salut. Això no ha restat interès del públic en El Jardín de la Ciencia, amb demostracions, jocs i visites guiades; Habla con ella, la científica, espai de xarrades amb investigadores; Las heroínas y héroes de la ciencia del Mare Nostrum, joc col·laboratiu; European Corner, amb projectes i debat, i la representació teatral.

L’esdeveniment ha comptat també amb l’exposició fotográfica Rostros mediterráneos que pot visitar-se en la zona exterior del campus universitari. La mostra ofereix l'oportunitat de conèixer 27 dones científiques actuals de països de la conca mediterrània, com Albània, Xipre, Espanya, Líban, Sèrbia o Turquia. A través dels panells, el públic pot saber de la formació, trajectòria i biografia d'investigadores tan rellevants com Anna Lluch, doctora honoris causa per la Universitat Jaume I.

El projecte MEDNIGHT ha sigut promogut i finançat per la Comissió Europea a través de les accions Marie Sklodowska-Curie (acord de subvenció núm. 101036107) del programa Horitzó 2020 i està format per un consorci que integra 13 institucions: Universitat d'Alacant (UA), Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO), Universitat Jaume I (UJI), Universitat de València (UV), Fundació per a la Investigació de l'Hospital Clínic de la Comunitat Valenciana (INCLIVA), Agència Estatal del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), Universitat de Múrcia (UMU), Fundació Museu Didàctic i Interactiu de Ciències de la Vega Baixa del Segura de la Comunitat Valenciana (MUDIC), Universitat Politècnica de Cartagena (UPCT), Fundació SÈNECA-Agència de Ciència i Tecnologia de la Regió de Múrcia, SciCo Grècia, SiCo Cyprus, i l'empresa El Caleidoscopio, coordinadora del projecte.

Més informació:

Vídeo : https://youtu.be/Jr-BuqjneE8