ITC-AICE, UJI i ISS La Fe apliquen ceràmica bactericida en instal·lacions sanitàries

14/09/2021 | SCP

L'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC-AICE) coordina el projecte Safesink, en el qual participen el Departament d'Enginyeria Química i el grup MicroBio de la Unitat Predepartamental de Medicina de la Universitat Jaume I de Castelló (UJI), i el Grup d'Investigació de Medicina Intensiva de l'Institut d'Investigació Sanitària La Fe per a millorar la higiene en instal·lacions sanitàries i contribuir principalment a la disminució de les infeccions nosocomials, és a dir, aquelles infeccions adquirides a l'hospital.

Safesink, que compta amb el finançament de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI) i el cofinançament de la Unió Europea a través del Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020, està desenvolupant un prototip adaptable a diferents punts finals d'aigua amb la finalitat de realitzar un tractament basat en les propietats bactericides de partícules ceràmiques modificades. Aquesta intervenció asseguraria l'eliminació de bacteris potencialment presents en el medi aquàtic.

Els dispositius en desenvolupament seran sostenibles i econòmicament competitius en el mercat, i fàcils d'acoblar en sifons, aixetes i altres elements a fi de mantenir una excel·lent qualitat higiènica en aparells sanitaris com ara lavabos o dutxes. La intervenció evitarà la formació de biofilms bacterians, el desenvolupament de bacteris potencialment patògens i la producció d'aerosols amb càrrega bacteriana. D'aquesta manera, la ceràmica assumeix una funció diferent de la del seu ús tradicional, en actuar també com a agent bactericida en temps en els quals té summa importància mantenir l'asèpsia al màxim possible, especialment en l'entorn hospitalari.