La investigadora de l’UJI Cristina Botella Arbona es posiciona com la primera investigadora en l’àmbit nacional en l'àrea de Psicologia Aplicada

27/09/2021 | SCP

Cinc investigadores de la Universitat Jaume I de Castelló es troben en la llista de les 456 científiques més importants que resideixen a Espanya. El rànquing de les millors científiques en l’àmbit nacional elaborat pel Grup per a la Difusió de l'Índex h (DIH) és una classificació que relaciona el nombre d'articles d’una autora amb la quantitat de vegades que aquests han sigut citats i que permet mesurar la qualitat, l'excel·lència i l'impacte internacional en la recerca.

En el rànquing, realitzat a partir de la Web of Science ISI, s'han posicionat set investigadores de Castelló, vinculades a la universitat pública, tres en l’àmbit de la Salut, en disciplines relacionades amb la Psicologia (Marisa Salanova Soria, Cristina Botella Arbona i Azucena García Palacios) i dos en el camp de la Química (María Isabel Burguete Azcárate i María Ibáñez Martínez); així com dos de l’Institut d’Aqüicultura de Torre de la Sal a la Ribera de Cabanes, que pertany al Centre Superior d’Investigacions Científiques.

En l'àmbit de Ciències de la Salut, està la catedràtica emèrita Cristina Botella qui amb un índex h de 42 i un Fh de 1 es posiciona com la primera investigadora en l’àmbit nacional en l'àrea de Psicologia Aplicada; la directora del Grup de Prevenció Psicosocial WONT, Marisa Salanova, primera entre les investigadores de Psicologia Multidisciplinària amb un índex h de 32 i un Fh d'1,14, i la investigadora de l'àrea de Psicologia Aplicada i directora del LabPsiTec, Azucena García Palacios, amb un índex h de 31 i un Fh de 0,91.

En el camp de la Química Orgànica es troba María Isabel Burguete, del Grup de Química Sostenible i Química Supramolecular, que presenta un índex h de 45 i un Fh de 0,84; i María Ibáñez Martínez, del Grup d’Investigació de Química Analítica en Salut Pública i Medi Ambient, amb un índex h de 44 i un Fh de 0,83.

La base de dades DIH conté actualment informació sobre 3.939 investigadors i investigadores que treballen a Espanya, dels quals 2.420 (456 dones) apareixen en els rànquings en 178 àrees d’investigació amb un valor mitjà dels seus índexs h de 44.

El Factor h (Fh) és el valor de la relació entre l'índex h d'un autor o autora i el valor mitjà de l’índex h dels investigadors o investigadores de la seua àrea amb major índex h. Es tracta d'un paràmetre establert pel Grup per a la Difusió de l'Índex h sobre la base de les diferents subàrees que estableix en el rànquing, amb la finalitat d'afavorir la comparació entre aquestes, encara que alguns autors adverteixen que pot resultar confús.

Grup per a la Difusió de l'Índex h: http://indice-h.webcindario.com/