La doctora de l'UJI Lara Ferrando Esteve ha obtingut una menció honorífica en el XVI Premi Cientificotècnic «Ciutat d'Algemesí»

26/02/2021 | SCP

La doctora en Matemàtiques per la Universitat Jaume I de Castelló Lara Ferrando Esteve ha obtingut una menció honorífica en el XVI Premi Cientificotècnic «Ciutat d'Algemesí» lliurat a principis del mes de febrer pel seu treball «Detecting and visualizing differences in brain structures with SPHARM and functional data analysis» que recentment ha estat publicat en la revista NeuroImage.

Actualment, la ressonància magnètica (RM) permet la visualització de diferents estructures anatòmiques cerebrals in vivo que serveixen per a obtenir informació i detectar si existeixen anormalitats estructurals. Les anàlisis estadístiques realitzades a la imatge anatòmica adquirida mitjançant RM permeten estudiar el volum de substància grisa de les estructures cerebrals i aquest ha resultat ser un bon biomarcador en molts estudis, com els involucrats en el diagnòstic de la malaltia d'Alzheimer.

En l'estudi guardonat, les investigadores proposen una nova metodologia basada en l'ús de la representació SPHARM (descripció esfèrica harmònica) per a la classificació de les estructures cerebrals en un estudi de neuroeducació matemàtica en el cas de la resolució de problemes algebraics amb error d'inversió. Aquesta metodologia permetria obtenir una informació més completa que l'oferta per la volumetria sobre l'anàlisi de forma d'una estructura. Les noves dades proporcionarien una millor comprensió dels canvis morfològics i un diagnòstic més precís.

L'anàlisi de formes juga un important paper avui dia en el camp de la neuroimatge i també en el de la neuroeducació. Investigadors com Styner i Sandman van demostrar que l'anàlisi de formes pot ser més sensible que l'anàlisi volumètrica quan es vol associar les diferències cerebrals amb el rendiment, i van trobar que la deformitat dels ganglis basals pot ser un neurofenotip associat amb el risc de deterioració del desenvolupament.

El procediment proposat és una millora del presentat per Epifanio i Ventura-Campos en 2014 i no sols funciona bé en termes de poder predictiu, sinó que també produeix una classificació interpretable en un entorn d'alta dimensió. A més, s'ha aplicat a un nou problema de classificació en neuroeducació (binària), encara que es pot utilitzar en problemes de classificació multiclasse.

Lara Ferrando Esteve va obtenir el grau de doctora per la Universitat Jaume I el mes de gener passat amb la tesi titulada «Neuroscience in algebraic problema solving: studying the reversal error» dirigida per les professores Irene Epifanio López del Departament de Matemàtiques i Noelia Ventura Campos del Departament d'Educació i Didàctiques Específiques.

Més informació sobre el guardó: http://www.algemesi.es/va/report-slideshow/un-treball-alvaro-chiner-sobre-rapida-expansio-del-covid-19-guanya-xvi-edicio-del-premi-cientificotecnic-dalgemesi

Article: «Detecting and visualizing differences in brain structures with SPHARM and functional data analysis». Revista NeuroImage. Autores: Laura Ferrando, Noelia Ventura-Campos i Irene Epifanio.