El projecte DYNAMO, coordinat per l'UJI, primer EIC Pathfinder de la Comunitat Valenciana

01/03/2023 | SCP

«L'objectiu de DYNAMO és arribar a aqueix control extraordinari de la imatge generant una espècie de "micro-terratrèmols" que deformaran la llum quan es reflectisca en les superfícies», explica Daniel Torrent, investigador principal del projecte.

El projecte DYNAMO, coordinat pel Grup de Recerca d'Òptica (GROC) de la Universitat Jaume I de Castelló, ha sigut aprovat per la Comissió Europea en el marc del màxim programa d'investigació i innovació de la Unió Europea, Horitzó Europa. Així, DYNAMO s'ha convertit en l'únic projecte europeu EIC Pathfinder coordinat per una entitat de la Comunitat Valenciana a rebre finançament en aquesta primera convocatòria del període financer 2021-2027 d'Horitzó Europa.

DYNAMO és un projecte ambiciós que parteix de l'estudi dels fonaments de la dispersió d'ones acústiques i acaba desenvolupant aplicacions d'imatges ultraràpides en òptica. El seu èxit conjumina la sinergia de les disciplines d'acústica física, fotònica i imatges. Els resultats d'aquest projecte coordinat per l'UJI implicaran accelerar les tecnologies d'imatge i posicionar la ciència i la indústria europea a l'avantguarda d'invencions i avanços en aquesta matèria.

El projecte, a més, compta amb altres tretze socis i entitats associades de caràcter internacional com són l'Agència Estatal del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), el Centre Nacional d'Investigació Científica (CNRS) de França, l'Imperial College of Science Technology and Medicine de lRegne Unit, la Universitat de Mineria i Metal·lúrgia Stanislaw Staszic de Cracòvia, l'Associació Europea d'Agències de Desenvolupament de França, la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana, l'Institut Valencià de la Competitivitat Empresarial, l'entitat Finnovaregio, l'Institut d'Electrònica, Microelectrònica i Nanotecnologia de França, la Fundació Universitat Jaume I-Empresa, l'Associació Pierre et Marie Curie, Holoeye Photonics AG i la Universitat de la Sorbona.

El projecte EIC Pathfinder DYNAMO desenvoluparà nous moduladors espacials de llum basats en l'acoblament òptic-acústic. Aquests moduladors de llum estan actualment limitats per la freqüència d'actualització del dispositiu, però el nou sistema desenvolupat per DYNAMO eliminarà aquesta limitació, creant així un avanç tecnològic fonamental en l'àrea de l'òptica. La idea es basa a enviar tots els patrons possibles del dispositiu simultàniament, codificats en un pols de pocs nanosegons, per la qual cosa la modulació del feix de llum passa de ser seqüencial a paral·lela.

D'aquesta manera, DYNAMO modularà feixos òptics en dues dimensions espacials més la dimensió temporal. Això es tradueix en una innovació equivalent a l'avanç del processament de dades de les primeres computadores electròniques amb una freqüència de rellotge de 100kHz en 1945 al processament d'1GHz en el 2000. Per tant, DYNAMO estaria treballant sobre l'equivalent a aquest avanç que va portar mig segle, traslladat a l'àmbit de les imatges i accelerat en 50 anys gràcies a la implementació d'aquest projecte.

«L'objectiu de DYNAMO és arribar a aqueix control extraordinari de la imatge generant una espècie de "micro-terratrèmols" que deformaran la llum quan es reflectisca en les superfícies», explica Daniel Torrent, investigador principal del projecte i integrant del GROC. Torrent il·lustra aquest procés amb el següent exemple: «Si en una piscina ondulant se situa una pilota en la seua superfície, s'observa com puja i baixa periòdicament emprant pràcticament un segon en un cicle complet. Les ones que s'estudiaran en DYNAMO fan aqueix mateix moviment, però a raó de mil milions de vegades per segon, que és la velocitat a la qual es pretén manipular les imatges formades a partir dels nostres "micro-terratrèmols"».

La manipulació ultraràpida d'imatges té una infinitat d'aplicacions, ja que permet no sols formar imatges sinó captar-les també per mitjà de tècniques de processament òptic. «Existeixen en la naturalesa una quantitat enorme de processos que són massa ràpids per a ser gravats amb càmeres convencionals, però amb l'ajuda dels dispositius que desenvoluparà DYNAMO es farà un salt de gegant en aqueixa direcció», afig Torrent. Tenint en compte a més que les tecnologies d'imatges formen la base d'una àmplia gamma de productes i dispositius, aquest avanç tindrà un gran impacte a escala global, tant científic com comercial.

Recurs d'imatge reunio-consorci-dynamo index

Projecte Dynamo

L'objectiu és aconseguir moduladors espacials de llum basats en l'acoblament òptic-acústic que superen la limitació actual de freqüència d'actualització dels dispositius.