La tesi de la doctoranda María Maravé Vivas corrobora la idoneïtat de la metodologia Service Learning per al futur professorat

31/07/2020 | SCP

La doctoranda del Programa de Doctorat d'Educació de la Universitat Jaume I María Maravé Vivas ha defensat la seua tesi doctoral sota el títol «Aprenentatge-Servei en la Didàctica de l'Expressió Corporal: anàlisi multifactorial dels efectes produïts sobre el futur professorat», dirigida pel professor Jesús Gil Gómez del Departament d'Educació i Didàctiques Específiques i la professora Odet Moliner García del Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura i ha obtingut la qualificació d'excel·lent cum laude amb esment Internacional.

La lectura i defensa de la tesi s'ha realitzat de manera semipresencial habilitant dos canals en Meet: un per a la part pública i un altre privat per a les deliberacions del tribunal. La presidenta, la professora María Jesús Martínez-Usarralde de la Universitat de València i el professor Emmanuelle Isidori de la Università di Roma han assistit per videoconferència, mentre que el professor Óscar Xiva Bartoll de la Universitat Jaume I ho ha fet presencialment.

El treball s'emmarca en la investigació que desenvolupa el Grup Endavant de la universitat pública de Castelló. L'esment internacional s'ha obtingut gràcies a una estada predoctoral finançada pel Programa de mobilitat del personal investigador de l'UJI en el prestigiós centre CLAYSS (Centre Llatinoamericà d'Aprenentatge Servei Solidari) de Buenos Aires (l'Argentina) sota la supervisió de María Nieves Tapia, la seua fundadora.

El Service Learning és una metodologia activa i participativa en la qual l'alumnat aborda un problema social amb la finalitat de millorar-lo mentre desenvolupa la seua dimensió acadèmica, personal, social i cívica. Permet abordar la denominada «tercera missió» de la universitat, és a dir, la responsabilitat social universitària (RSU) en la seua extensió i compromís comunitari amb les les necessitats socials del territori. La tesi analitza l'impacte d'un programa d'Aprenentatge-Servei en l'estudiantat del Grau de Mestre/a desenvolupat en diferents entitats de l'entramat socioeducatiu de Castelló (Associació Asperger, APNAC, APADAHCAS, Penyeta Roja, CEIP Tombatossals i CEIP Cervantes).

Els resultats posen en valor la idoneïtat de la metodologia per a desenvolupar, a més dels continguts de les matèries relacionades amb l'educació psicomotriu, aprenentatges molt rellevants per al futur professorat. Concretament, mostra els seus efectes positius en l'empatia, en les actituds i habilitats cíviques i interculturals. I presenta també la influència que exerceixen les variables sociodemogràfiques de l'alumnat sobre els efectes produïts, analitza l'evolució dels efectes passats dos anys i el disseny d'una aplicació mòbil per a millorar el monitoratge del procés.