16/10/2020 | SCP

Les nanopartícules de plata que inactiven el SARS-CoV-2 desenvolupades per l'empresa brasilera Nanox, i testades en col·laboració amb l'Institut de Ciències Biomèdiques de la Universitat de São Paulo (USP), el Centre per al Desenvolupament de Materials Funcionals de la Universitat Federal de São Carlos (UFSCAR) i el Laboratori de Química Teòrica i Computacional de la Universitat Jaume I de Castelló, dirigit pel professor Juan Andrés Bort, han arribat a les passarel·les de moda. Diverses empreses tèxtils d'aquest país han començat a comercialitzar diferents peces amb aquest material que elimina el coronavirus en uns minuts.

«El temps de permanència del virus en teixits convencionals, segons les avaluacions realitzades pels principals centres d'investigació, és en mitjana superior a un dia», comenta el professor Elson Longo, investigador i docent emèrit de la Universitat Federal de São Carlos i director del CDMF / FAPESP. «Per això, la prova de l'eficàcia de la incorporació de la solució a base de micropartícules de plata en la composició de nous teixits va fer que ràpidament el mercat de peces de vestir i productes tèxtils tornara la seua atenció cap a aquest oxidant que elimina el virus», explica.

«L'additiu de plata que usem ara per a inactivar el SARS-CoV-2 ja existia i va ser utilitzat per la indústria de diverses formes; no obstant això, abans de la pandèmia, no teníem forma de saber que també tenia aquesta funció», indica Daniel Minozzi, director de Nanox. Amb l'arribada del nou coronavirus els investigadors de l'empresa van tindre la idea d'avaluar si aquests materials també eren capaços d'inactivar el SARS-CoV-2, ja que l'acció ja havia sigut demostrada en treballs científics contra alguns tipus de virus.

Fundada per tres estudiants de química de la Universitat Federal de São Carlos (UFSCAR) en 2004, Nanox ja subministrava aquestes micropartícules tèxtils amb activitat bactericida i fungicida als segments tèxtils i altres, és a dir, en els teixits prevenen la proliferació de fongs i bacteris que causen males olors. Ara, ha sigut l'encarregada de fabricar els additius utilitzats en els productes de les empreses del grup Malwee o l'empresa Delfim Tecidos.

Des de fa més de trenta anys, la col·laboració entre el QTC de l'UJI i el CDMF ha permés obtindre nous materials i tecnologies, publicant més de 80 articles sobre semiconductors en les revistes més prestigioses de Química, Física, Ciència de Materials i Nanotecnologia. L'empresa Nanox va ser una spin-off i després start-up del CDMF, i actualment és una empresa de base tecnològica que comercialitza els seus productes a tot el món. Els seus fundadors (Gustavo Simoes i Guilherme Tremiliosi) han sigut alumnes de doctorat del professor Elson Longo, director del CDMF, i del professor Juan Andrés, director del Laboratori de QTC de l'UJI.

L'originalitat dels projectes d'R+D+i entre el QTC i el CDMF, i ara amb l'empresa Nanox, consisteix a connectar la teoria i la simulació amb l'experimentació. Aquesta estratègia ha permés trobar i dissenyar relacions estructura-activitat i obtindre noves propietats físiques i químiques de materials per a aplicacions tecnològiques específiques, en aquest cas un teixit capaç d'eliminar per contacte el SARS-CoV-2.

D'altra banda, s'està utilitzat làser de femtosegons i feix d'electrons com una eina nova per a maximitzar l'activitat d'aquests semiconductors, la qual cosa permet una disminució en el material utilitzat sense pèrdua d'activitat microbicida. Tota aquesta tecnologia es basa en un fenomen inèdit associat a la formació de nanopartícules de plata sota irradiació d'electrons o làser, la qual cosa ha permés desenvolupar rutes més ecològiques i tecnologies sostenibles per a obtindre materials amb propietats òptiques millorades que actuen com a nous catalitzadors i fotocatalitzadors, així com potents bactericides, fungicides, antivirals i agents toxicològics.