Publicacions de l'UJI edita un llibre d'històries didàctiques per a conèixer el país, del professor Enric Ramiro

04/01/2020 | SCP

Publicacions de la Universitat Jaume I de Castelló ha publicat, dins de la seua col·lecció «Educació», el títol Un país d’històries del professor Enric Ramiro Roca. Es tracta d’una recopilació d’una cinquantena de contes, producte de vint anys de treball i experimentació en la formació de personal docent i estudiantat de les universitats de València i Castelló i als CEFIRES de la Comunitat Valenciana al voltant de les ciències socials, que, en paraules de l’autor, són «una idea, un valor, un suggeriment optimista per a viure i formar-se com a ciutadà».

En les narracions apareixen moltes poblacions de la Comunitat Valenciana, acompanyades de festes tradicionals, accidents geogràfics i paratges naturals amb l’objectiu de conèixer-les i estimar-les més. Una mena de faules modernes que poden ser utilitzades de mil maneres: llegint-les individualment o col·lectiva, com a introducció de debats actuals, dramatitzant-les, representant-les a través de titelles, mim o ombres xineses, utilitzant-les per a introduir temes de diferents àrees, o com a conclusió d’algunes lliçons.

«L'experiència de tants anys, explica Ramiro, ens ha demostrat la gran versatilitat dels seus continguts, i la seua utilització en multitud d'assignatures i formats com jornades, congressos, presentacions de llibres, o grups de debat». El professor, conscient de l’estranyesa que pot causar un llibre de contes a la universitat, argumenta que «les històries són idònies a qualsevol edat. Si actualment ens contaren Caputxeta, Blancaneus o Els tres porquets, estem segurs que la nostra interpretació seria diferent i les nostres conclusions també», però no és aquesta la temàtica de les narracions que agrupa el volum.

Cadascuna de les històries té unes sis-centes paraules, organitzades en un títol, la seua narració, i una breu descripció del seu significat que generalment queda obert a més interpretacions. No es tracta d'un volum per a llegir-lo de cap a peus, tot i que es pot fer, sinó com a llibre de companyia per a qualsevol ocasió per la seua brevetat i ens permetran gaudir d'històries sorprenents, de bon humor i ironia que ens faran passar una bona estona tant si l’utilitzem de forma personal com col·lectiva. A més les il·lustracions a tot color que acompanyen en el recorregut pel nostre país, ens ajudaran a conèixer-lo millor i ens motivaran a fer-ho.

La publicació compta al final del llibre amb diferents índexs temàtics. En ells, apareixen el llistat de pobles, accidents geogràfics, personatges històrics... que es distribueixen al llarg del volum tant per històries com alfabèticament i que ajuden a preparar els debats i la lectura temàtica de les històries en l’àmbit educatiu o simplement com a curiositat. Per això, aquest volum té una gran versatilitat en el currículum i com a entreteniment, per al públic adult i adolescent.

Enric Ramiro és mestre, llicenciat, doctor i Màster en Didàctica de les Ciències Socials, Geografia, Història i Art per la Universitat de València. Ha estat assessor de CEFIRES i ha treballat en tots els nivells educatius: infantil, primària, secundària i universitat i EPA, sempre des de la renovació pedagògica i com a membre dels MRP-CO.DE.RI.,  Moviment Freinet, GEA-CLIO i DIMPA (Grup de Didàctica de la Imatge i el Patrimoni de l’UJI).

Les seues línies d’investigació se centren en la divulgació de la ciència, l’animació lectora i escriptora, la matemàgia, la interculturalitat i la geografia de la percepció i del comportament. Ha col·laborat en més de 200 llibres, 500 articles de revista i 1.000 activitats formatives. Però el que més li agrada és l'intercanvi d’experiències entre persones. Continua sorprenent-se tots els dies, i està enamorat de la seua família, del seu treball i del seu país, malgrat certes coses que passen.