Dues investigadores i una estudiant de doctorat de l’UJI han sigut guardonades en la Biennal de la Reial Societat Espanyola de Química

17/06/2019 | SCP

Les investigadores Katarzyna Świderek del Grup d’Investigació en Bioquímica Computacional i Ana Torres Martínez dels grups d’investigació en Nanomaterials Moleculars Orgànics amb Aplicacions Biomèdiques i en Fotoquímica i Sensors per Aplicacions Ambientals i Biomèdiques; i Ana Gutiérrez Blanco, alumna del programa de Doctorat en Ciències, del Grup d’Investigació en Química Organometàl·lica i Catàlisi Homogènia, han sigut guardonades en la Biennal de la Reial Societat Espanyola de Química (RSEQ) celebrada a Donostia.

Katarzyna Świderek ha estat guardonada en el concurs convocat pel Grup Especialitzat de Química i Computació (GEQC), per destacar els millors articles publicats per joves investigadors i investigadores en el camp de la química computacional durant 2018, en la modalitat d’investigadors postdoctorals, per l’article «Insights on the origin of catalysis on glycine N-methyltransferase from computational modelling» realitzat en col·laboració amb I. Tuñón, H. Williams i Vicent Moliner, també de l’UJI, i publicat en la prestigiosa revista Journal of the American Chemical Society.

La doctora Świderek és personal contractat Juan de la Cierva en el Grup d’Investigació en Bioquímica Computacional. L’article guardonat va estar seleccionat com a «spotlight» pels editors de la revista i va ser portada del número en què es publicava. A més a més, ha estat reconegut per la Societat de Biofísica d’Espanya com article del mes en Biofísica Magazine i ha sigut inclòs en la pàgina web F1000, on acadèmics de reconegut prestigi proposen els articles més impactants en l’àmbit internacional.

L'estudi ha demostrat que l'activitat dels enzims no depén de propietats mecàniques, sinó electroestàtiques. Els científics consideren que aquesta conclusió obri noves possibilitats per a l'ús dels enzims en àmbits com la biomedicina, per al disseny de nous fàrmacs, però també pot ser crucial en biotecnologia per al disseny ad hoc d'enzims artificials per al seu ús en processos industrials respectuosos amb el medi ambient.

Ana Torres Martínez, personal investigador en formació FPU en els grups d’investigació en Nanomaterials Moleculars Orgànics amb Aplicacions Biomèdiques i en Fotoquímica i Sensors per a Aplicacions Ambientals i Biomèdiques, així com alumna del programa de Doctorat en Ciències, ha obtingut el guardó a la millor presentació breu del simposi «De la química a la nanomedicina» amb el treball «Self-assembled molecular nanogels with potential biomedial applications» realitzat en col·laboració amb César A. Angulo, Francisco Galindo i Juan F. Miravet, de l’UJI, i María J. Marín, de la University of East Anglia.

En l'estudi s'ha desenvolupat un nou tipus de nanopartícules, nanogels autoensamblats a partir de molècules de baix pes molecular, amb la finalitat de millorar l'eficàcia de fàrmacs i agents de diagnòstic. Aquests sistemes, d'alta biocompatibilitat per contenir un 99% d'aigua, presentarien l'avantatge, enfront dels sistemes polimèrics existents, d'una degradació fàcil i regulada per estímuls cel·lulars, a causa d'estar constituïts per interaccions febles entre molècules petites.

I Ana María Gutiérrez Blanco, alumna del Programa de Doctorat en Ciències ha sigut distingida amb el guardó de millor presentació breu en el simposi «Transition metal complexes bearing N-Heterocyclic and mesoionic carbene ligands (NHCs and MICs): structures, materials and applications» pel treball sobre «Supramolecular Self-Assembly Structures from a Di-Au(I) Complex with a Hinge-Shaped Ligand».

El treball guardonat aborda la preparació d'un complex supramolecular d’or (I). La síntesi proposada, que implica la reacció d'un complex de di-or (I) (posseïdor d'una geometria especial tipus carpeta) amb un bis-acetilur permetria l'obtenció d'un altre complex supramolecular amb cavitats internes de diferent grandària.

Notícia publicada a Facebook | Twitter 1 - Twitter 2 | LinkedIn | Instagram