L'ITC avança en la depuració d'emissions de forns ceràmics gràcies al projecte DREAM

23/06/2020 | SCP

El projecte busca la reducció del consum d'energia dels forns, emissions de contaminants i costos de producció, alhora que s'augmenta la qualitat final del producte.

El principal objectiu del projecte europeu DREAM, que és finançat pel programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea, és el desenvolupament i demostració d'una sèrie d'innovacions tecnològiques que puguen ser implantades tant en forns de nova generació com en forns de cocció de rajoles ceràmiques convencionals, per a així permetre un avanç significatiu en la sostenibilitat dels processos ceràmics.

A fi de comprovar aquestes millores in situ, s'han desenvolupat tres demostradors industrials que actuaran com a aparadors tecnològics per al mercat.

En aquest marc, i pel que fa a la línia mediambiental, l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) ha construït una planta pilot composta, diuen des de l'equip d'investigació de l'ITC a càrrec del projecte, «d'un filtre de mangues amb injecció de reactiu i dos reactors de llit fix, que se centra en l'estudi de les emissions de contaminants àcids amb l'ànim de reduir tant aquests com altres tipus d'elements que s'emeten a l'atmosfera i que poden ser nocius».

Aquesta planta pilot, dissenyada per tècnics de l'ITC, està instal·lada en la planta de KERABEN Grupo a Nules (Castelló) amb l'objectiu de dur a terme diferents campanyes de mesuraments que es van realitzar fins a l'estiu de 2019. Aquest estudi experimental permetrà obtenir eficiències de depuració per a diferents configuracions d'aquesta. Per a això, la planta incorpora sistemes de monitoratge d'última generació que permetran recollir informació dels contaminants emesos en temps real en un focus industrial.

DREAM, acrònim de «Design for Resource and Energy Efficiency in Ceramic Kilns», reuneix diversos dels principals operadors en el camp de les tecnologies per a la indústria ceràmica i s'enfoca en el desenvolupament d'innovacions per a ser aplicades en la producció de ceràmica. La idea bàsica del projecte és la reducció de consum d'energia dels forns, emissions de contaminants i costos de producció, alhora que augmentar la qualitat final del producte.

Cinc són les innovacions estratègiques dins del projecte que seran desenvolupades per a ser aplicades en el nou forn: una unitat «CHP» alimentada amb biocombustible; l'estudi d'una eina per a la modelització, simulació i el control dels paràmetres de cocció, implantant l'ús de bescanviadors de calor per al control i la reutilització de la calor; la instal·lació de nous materials refractaris i revestiments per a millorar l'aïllament del forn i, finalment, el monitoratge i la reducció de les emissions procedents dels forns.

Un total d’11 socis estan involucrats en el projecte sota el lideratge de Sacmi, líder mundial en la producció de forns ceràmics, secundats per l'assessorament de CRIT, companyia italiana fidel a la innovació de la tecnologia. Diversos líders globals en el seu camp completen l'equip Dream: Keraben Grupo (Espanya) i Mirage (Itàlia), grans productors de ceràmica; Rath (Alemanya), líder mundial en el sector de refractaris, secundat pel connacional institut d'investigació Forschungsgemeinschaft Feuerfest. L’Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC-AICE), centre de cooperació universitat-empresa situat en el clúster de la xarxa ceràmica espanyola i Econotherm (Regne Unit), especialitzat en la producció de bescanviadors de calor, secundat per l'equip d'investigació de Brunel University London. A més, serà de molta utilitat la contribució dels italians University of Modena and Reggio Emilia i Synesis, companyia especialitzada en la innovació de processos de fabricació.

ALTRES NOTÍCIES DEL PROJECTE:

Per un procés ceràmic sostenible el projecte europeu DREAM reuneix 20 investigadors a l'ITC i a Keraben Grupo