Un estudi de revisió constata l'associació negativa entre el temps veient la televisió o jugant a videojocs amb el rendiment acadèmic en xiquets i adolescents

12/12/2019 | SCP

Investigadors del grup d'investigació LIFE (Physical Activity, Fitness and Health) de la Universitat Jaume I, juntament amb investigadors del Centre d'Estudis Soci-Sanitaris de la Universitat de Castella-la Manxa han analitzat 5.599 articles científics i han conclòs que existeix una associació negativa entre les activitats basades en la pantalla, concretament el temps veient la televisió o jugant a videojocs i el rendiment acadèmic en xiquets i adolescents.

L'estudi suggereix que aquest efecte negatiu del temps passat davant la pantalla sobre el rendiment acadèmic sembla major en el cas de l'etapa de l'adolescència que en el període de la infantesa. No obstant això, no és la quantitat de temps total la que s'associa amb el rendiment acadèmic, sinó el tipus d'activitats que es realitzen davant ella, i que reforcen la necessitat d'investigar de manera individual quina classe d'activitats de pantalla es realitzen.

L'estudi «Association between screen mitjana use and academic performance among children and adolescents. A systematic review and meta-analysis», ha sigut recentment publicat en JAMA Pediatrics, la revista amb major factor d'impacte en l'àrea de pediatria.

Les conclusions d'aquest estudi recalquen que cada activitat basada en la pantalla ha d'analitzar-se individualment per la seua diferent associació amb el rendiment acadèmic, en particular la visualització de la televisió i els videojocs, que semblen ser les activitats que influeixen de forma més negativa en els resultats acadèmics. L'estudi analitzava l'associació del temps o la freqüència d'ús de l'ordinador, Internet, mòbil, televisió, vídeojuegos, així com el temps total de pantalla, amb indicadors de rendiment acadèmic globals en les àrees de llenguatge i matemàtiques.

Els autors fan una crida als professionals de l'educació i de la salut pública perquè consideren la supervisió i la reducció d'aquestes activitats com a estratègies per a millorar el rendiment acadèmic en xiquets i adolescents. Adelantado-Renau assegura que a més «és fonamental tenir en compte el contingut i el propòsit de l'ús dels dispositius amb pantalla perquè tots dos podrien influir fortament en l'associació analitzada».

L'equip ha inclòs en la revisió sistemàtica 58 estudis transversals, dels quals 30 s'han inclòs en el meta-anàlisi, després d'haver identificat quasi 6000 estudis publicats entre 1958 i 2018. Els estudis triats involucraven a 480.479 participants de 4 a 18 anys de 23 països. L'estudi s'ha dut a terme seguint el model PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses).

L'estudi ha sigut realitzat per Mireia Adelantado-Renau, Diego Moliner-Urdiales i María Reyes Beltrán-Valls de la Universitat Jaume I de Castelló; Iván Cavero-Redondo, Celia Álvarez-Bueno i Vicente Martínez-Vizcaíno del Health and Social Research Center de la Universitat de Castella-la Manxa.

Referència: JAMA Pediatr. 2019; 173 (11): 1058-1067. doi:10.1001/jamapediatrics.2019.3176