L’UJI és la tercera universitat espanyola en personal investigador altament citat, segons les dades del rànquing de Xangai

14/09/2018 | SCP

La Universitat Jaume I de Castelló es troba en el primer tram (501-600) d’universitats del món candidates a entrar en l'Academic Ranking of World Universities (ARWU), elaborat per la Jia Tong University de Xangai a partir de l'anàlisi de 20.000 institucions d'ensenyament superior i considerat internacionalment com l'indicador d'universitats més prestigiós. La universitat pública de Castelló és la tercera universitat espanyola, darrere de les de Barcelona i Granada, en personal investigador altament citat (que es troba a l’Institut Universitari de Materials Avançats -INAM- i al Departament de Ciències Agràries i del Medi Natural), i la cinquena en producció científica d'alt nivell per professorat, darrere de les universitats Pompeu Fabra, Barcelona, Autònoma de Barcelona i Rovira i Virgili.

La rectora de la Universitat Jaume I Eva Alcón ha destacat que «és un èxit col·lectiu» poder estar en posicions tan destacades, especialment donades les dimensions de la universitat de Castelló, que ha de competir amb altres universitats molt més grans i amb més recursos, i ha agraït i reconegut el treball de la comunitat universitària durant anys per a arribar aquest nivell. Així mateix, ha assenyalat que aquest reconeixement «ens estimula a continuar apostant per la recerca com un dels elements claus del nostre model com a universitat».

La classificació del rànquing ARWU té en compte indicadors de rendiment acadèmic o d’investigació com ara el nombre d'egressats i personal del centre amb premis Nobel o medalles Fields, el nombre de publicacions en revistes internacionals de prestigi com Nature o Science; el nombre d'investigadors altament citats segons el llistat anual elaborat per Clarivate Analytics; els articles indexats per Science Citation Index-Expanded (SCIE) i Social Science Citation Index (SSCI) i el rendiment acadèmic per càpita d’una institució.

L’UJI està situada en la franja d’universitats 501-600 de l’ARWU World Top 500 Candidates, on destaca especialment en el nombre d’investigadors i investigadores altament citats seleccionats pel nombre total d’articles indexats en 2017, on només es consideren les publicacions de tipus «article», així com en la ràtio per professorat de producció científica.

A partir de 2007, CWCU va desenvolupar el Rànquing Acadèmic de les Universitats del Món per grans àrees del coneixement (ARWU-FIELD) i el Rànquing Acadèmic de les Universitats del Món per Matèries (ARWU-SUBJECT) que des de 2009 assenyala les 200 universitats del món classificades en cinc matèries, incloent-hi matemàtiques, física, química, ciències de la computació i economia/negocis.

Rànquings per matèries

La Universitat Jaume I de Castelló havia situat cinc matèries acadèmiques en el Global Ranking of Academic Subjects 2018, en què l’UJI apareix en economia, química, ciència dels materials, agricultura i direcció d'empreses.

Les matèries d’economia i química se situen en el rang de les 201-300 millors universitats en aquests àmbits de coneixement. Ciència dels materials i agricultura, que s’hi inclou per primera vegada, està en el rang de 301-400, i direcció d'empreses, que també hi és per primera vegada, se situa en el rang 401-500.

Rànquing ARWU